وبلاگ

روش های انتخاب بهترین نور برای اتاق کار

بهترین نور برای اتاق کار

نور پردازی صحیح محل کار به دلیل تمدد اعصاب، راحتی و سلامتی انسان، اهمیت بسیار زیادی دارد و انتخاب بهترین نور برای اتاق کار، از جمله مهم ترین نیاز های فضای کاری است؛ زیرا نورپردازی فضای کاری و اداری مستقیما بر حس و حال کارکنان و افزایش راندمان کاری آن ها موثر است؛ بنابراین می توان گفت همه افراد و مدیران به منظور افزایش بهره وری، سعی می کنند یک نورپردازی صحیح و اصولی انجام دهند. به بیانی دیگر می توان گفت، برای داشتن یک محیط کاری خوب و مناسب، تنها داشتن میز و صندلی کافی نیست. بلکه شما باید به نور مناسب در محیط نیز توجه کنید و بهترین نور را برای اتاق کار انتخاب کنید. در این مقاله قصد داریم به روش های انتخاب بهترین نور برای اتاق کار و لامپ های مناسب برای نور پردازی بپردازیم.

 نکات مهم در انتخاب بهترین نور برای اتاق کار در منزل و اداره

همانطور که گفته شد عملکرد افراد در محیط کاری با نور مناسب بسیار بالاتر از کار در شرایط نوری نا مناسب است؛ بنابراین توصیه می شود قبل از انتخاب منابع روشنایی و بهترین نور برای اتاق کار، با افرادی که طراحی دکوراسیون محیط کاری شما را بر عهده دارند برای تعیین نوع و جایگاه روشنایی، مشورت کنید. نکات مهمی که باید در انتخاب بهترین نور برای اتاق کار در نظر گرفته شود شامل استفاده از نور طبیعی، اصلاح نورپردازی اتاق و نور پردازی نقطه ای هنگام کار با کامپیوتر است که به هر کدام از این روش ها به صورت جداگانه در ادامه مقاله خواهیم پرداخت.

استفاده از نور طبیعی

تحقیقات انجام شده بیان می کند، عواملی مثل خستگی چشم، سر درد و تاری دید در کارکنانی که در محیط کاری و اداری خود از نور طبیعی بیشتر استفاده می کنند، به میزان ۸۴ درصد کاهش یافته است و همچنین قرار گرفتن در معرض نور طبیعی ریتم شبانه روزی بدن را کنترل، به تنظیم هورمون ها کمک و خواب شب را راحت می کند؛ بنابراین افراد می توانند روز کاری مفید تر و بهره وری بیشتری داشته باشند. تمامی افراد باید از نقاطی که نور طبیعی دارند، استفاده کنند و اگر پنجره ها کوچک بود می توانید از نورپردازی مصنوعی نیز کمک بگیرید.

اصلاح نورپردازی اتاق

اگر ساعات طولانی را در اتاق و محل کار می گذرانید، بهتر است فضایی دلنشین و آرامش بخش را برای خود فراهم کنید. به منظور اصلاح نورپردازی اتاق کار ابتدا فضای کار را بررسی کنید. سپس مشخص کنید که نورپردازی باید از چه نوعی باشد؟ (مستقیم، غیر مستقیم و حفاظ دار). از تسک لایتینگ یا نورپردازی عملکرد خاص استفاده کنید. از نور طبیعی در دفتر کار غافل نشوید. از چشمک زدن لامپ ها جلوگیری کنید و…

نورپردازی نقطه ای هنگام کار با کامپیوتر

چراغ مطالعه یکی از گزینه های نورپردازی نقطه ای هنگام کار با کامپیوتر است که باعث افزایش کیفیت کار کارمندان می شود. گاهی ممکن است روشنایی بالای سر و لامپ های سقفی بهترین گزینه نباشد، بنابراین روشنایی با استفاده از چراغ مطالعه می تواند وضعیت را بهبود بخشد. این چراغ ها اندازه کوچکی دارند و نور متمرکز را فقط در جایی که کارمندان به آن ها نیاز دارند، فراهم می کنند و این امکان را می دهند تا کارمندان، مکان و شیوه استفاده از نور دلخواه خود را کنترل کنند.

کدام لامپ ها برای اتاق کار مناسب است؟

نورپردازی مناسب در محل کار باعث امنیت کارکنان، جو عالی برای کارکنان، جلب توجه مشتریان و… می شود. تکنولوژی ال ای دی بهترین و مناسب ترین نور برای محیط اداری و دفاتر مدرن است. ال ای دی ها تنوع بسیار زیادی دارند و به شما این امکان را می دهد که بتوانید لامپ مناسب فضای کاری خود را انتخاب کنید. لامپ ال ای دی نسبت به لامپ های دیگر طول عمر بیشتری دارد، انرزی کم تری مصرف می کند، اشعه مادون قرمز منتشر نمی کند، برای افرادی که سردرد های میگرنی دارند، بی ضرر است، تداخلی در خواب ایجاد نمی کند و با توجه به نیاز می توان نوشان را کم یا زیاد کرد.

جمع بندی

نورپردازی صحیح محل کار اهمیت بسیار زیادی دارد و مستقیما بر حال کارکنان و جو کاری، افزایش راندمان کاری آن ها، افزایش بهره وری، امنیت کارکنان، جلب رضایت مشتریان و… تاثیر گذار است؛ بنابراین مدیران سعی می کنند یک نورپردازی صحیح و اصولی برای محیط کار در نظر داشته باشند. برای انتخاب بهترین نور در محیط کار باید با طراح دکوراسیون برای تعیین نوع و جایگاه روشنایی، مشورت کرده و نور اتاق را اصلاح کنید. چراغ مطالعه، نور متمرکزی است که کارمندان، مکان و شیوه استفاده از نور دلخواه خود را با استفاده از آن کنترل می کنند. نور طبیعی را دست کم نگیرید و اگر مجبور به استفاده از نور مصنوعی شدید، از لامپ ال ای دی استفاده کنید که مزایای بسیار زیادی نسبت به دیگر لامپ ها دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *