دسته‌بندی نشده

آشنایی با اشعه یو وی (UV)

اشعه یو وی

اشعه یو وی به صورت کاملا اتفاقی و با مشاهده تغییر رنگ و تیرگی املاح نقره در مقابل تابش نور مستقیم خورشید کشف شد. سپس دانشمندی آلمانی به نام یوهان ویلهلم ریتر در سال ۱۸۰۱ متوجه شد که تابش پرتو فرابنفش نامرئی همان علت اصلی تیرگی صفحات آغشته به کلرید نقره است و نام این پدیده را پرتو های شیمیایی گذاشت. اشعه یو وی کاربرد های فراوانی از جمله ضدعفونی کردن آب و موار غذایی، تکثیر و پرورش ماهی، ستاره شناسی، تست اسکناس، فیزیوراپی، کشاورزی و دامپروری، صنایع نفت و گاز و… دارد. در این مقاله از فروشکاه ال ای دی آنلاین قصد داریم شما را با اشعه یو وی و خطرات آن آشنا کنیم.

اشعه یو وی چیست؟

اشعه یو وی موجی است در گستره امواج الکترومغناطیس با طول موجی در محدوده ۱۰ تا ۴۰۰ نانومتر که کوتاه تر از نور مرئی و بلندتر از اشعه ایکس است. به بیانی دیگر می توان گفت، انرژی آن کم تر از پرتو ایکس و بیشتر از نور مرئی است. تمامی امواج اشعه ماورابنفش با متر اندازه گیری می شوند و برخی از طول موج ها بسیار کوچک هستند که با واحد نانومتر سنجیده می شود. این اشعه در نور خورشید موجود است و تقریبا ۱۰% از امواج منتشر شده از سطح خورشید را شامل می شود. اشعه یو وی یا فرابنفش متناسب با طول موج خود به سه دسته زیر تقسیم می شود:

  • UVA
  • UVB
  • UVC

در یک روز آفتابی ۹۵% اشعه تابشی UVA و ۵% از نوع UVB است که بیشتر UVB و کل UVC توسط لایه اوزون جذب می شود.

لامپ UV چیست؟

لامپ ماورابنفش یا لامپ یو وی در واقع همان لامپ فلورسنت است که با یک لایه آبی یا بنفش بسیار تیره پوشانده شده است و روشنایی آن به رنگ بنفش است. توصیه می شود هنگام استفاده از آن حتما دستورالعمل های مهم و گفته شده را رعایت فرمایید. لامپ های یو وی با طول موج ۳۵۰ تا ۳۶۸ به رنگ آبی تیره هستند و در گروه UVA قرار می گیرند و برای از بین بردن حشرات، برنزه کردن پوست و پلیمریزاسیون به کار می رود. این لامپ ها ترکیبی از نور فرابنفش و نور مرئی را منتشر می کنند و نور روشنایی آن ها به رنگ آبی روشن است. از لامپ یو وی می توان در مراکز صنعتی، تجاری و درمانی استفاده کرد و روشنایی آن ها بیشتر از لامپ معمولی است.

خطرات اشعه یو وی

تقریبا می توان گفت بیشتر سرطان های پوستی ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه یو وی نور خورشید ایجاد می شود و از جمله آن ها می توان به سلول های سنگ فرشی و ملانوم اشاره کرد. با توجه به این که انقباض مردمک چشم، بسته شدن پلک ها و رفلکس چشمی می تواند از چشم در برابر آفتاب شدید و پرتو یو وی محافظت کند، اما در شرایط ابری این مکانیزم طبیعی بدن چندان کار ساز نیست و چشم آسیب می بیند.

از جمله آسیب های چشم که در اثر اشعه یو وی بوجود می آید می توان به فتوکراتیک، برف کوری، ناخنک، آب مروارید و سرطان چشم اشاره کرد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه یو وی همچنین بر سیستم ایمنی بدن اثر می گذارد و آن را ضعیف می کند و ممکن است انواع میکروب ها و ویروس ها وارد بدن شوند. این اشعه می تواند بدن را کم آب کند و برای زنان باردار بسیار مضر است.

جمع بندی

اشعه یو وی موجی در گستره امواج الکترومغناطیس و با طول موجی در محدوده ۱۰ تا ۴۰۰ نانومتر است. این اشعه به سه دسته UVA، UVB و UVC تقسیم می شود و در اشعه خورشید موجود است. لامپ ماورابنفش یا یو وی همان لامپ فلورسنت است که با یک لایه به رنگ آبی یا بنفش پوشانیده شده است. به دلیل خطرات و عوارضی که استفاده از اشعه یو وی به همراه دارد توصیه می شود حتما دستورالعمل های مهم آن را رعایت کنید. اشعه یو وی در صورت استفاده طولانی مدت می تواند به پوست، چشم و سیستم ایمنی بدن انسان آسیب جدی وارد کند و حتی منجر به سرطان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *