وبلاگ

تاثیر نور بر خواب

تاثیر نور بر خواب

قرار گرفتن در معرض نور و تاریکی، یک عامل مهم و کلیدی در تنظیم خواب و ساعت های بیولوژیکی بدن است و بدن انسان به گونه ای برنامه ریزی شده که با تاریکی شب برای خواب آماده می شود. نور طبیعی آفتاب در طول روز باعث تقویت روحیه افراد و احساس انرژی، بیداری و هوشیاری می شود؛ اما پس از غروب آفتاب مجبور به استفاده از منابع نور مصنوعی هستیم که متاسفانه نور آبی را منتشر می کنند، ملاتونین یا هورمون خواب بدن را سرکوب می کنند و برای سلامتی بسیار مضر هستند. در این مقاله از ال ای دی آنلاین به چگونگی تاثیر نور و نور آبی می پردازیم.

نور چگونه بر خواب تاثیر می گذارد؟

هنگامی که نور وارد چشم می شود، توسط گروه خاصی از سلول های شبکیه چشم حس شده و به مغز منتقل می شود. سپس مغز آن را به عنوان اطلاعات مرتبط با زمان روز تجزیه و تحلیل کرده و به دیگر اندام ها ارسال می کند. زمانی که فرد تنها در معرض نور طبیعی باشد، ریتم شبانه روزی بدن او با طلوع و غروب خورشید هماهنگ می شود به طوری که در طول روز بیدار و با غروب خورشید به خواب می رود.

با توجه به این که امروزه جوامع مدرن از منابع نور مصنوعی استفاده می کنند، می توان گفت قرار گرفتن در مدت زمان طولانی یا زمان نامناسب در معرض نور مصنوعی، ریتم شبانه روزی بدن و خواب را برهم می زند و باعث بی خوابی، افزایش وزن، متابولیسم بد، مشکلات قلبی و عروقی، افزایش اثر خطر سرطان و تغییر خلق و خوی انسان می شود.

آیا خوابیدن در تاریکی بهتر است؟

خوابیدن در تاریکی:

  • حواس پرتی ها و اختلالات خواب را کاهش می دهد.
  • کیفیت خواب را افزایش می دهد.
  • فشار چشم را کاهش می دهد.
  • درد، خستگی و ناراحتی در چشم ها را کاهش می دهد.
  • وزن را کاهش و متابولیسم بدن را بهبود می بخشد.
  • ریسک ابتلا به سرطان را نیز کاهش می دهد.

بنابراین به عنوان یک قانون کلی بهتر است در محیطی تاریک بخوابید.

تاثیر نور آبی بر خواب

طول موج نور آبی که در نور خورشید نیز وجود دارد، در طول روز بسیار مفید است و باعث افزایش هوشیاری و زمان واکنش، بهبود خلق و خوی افراد، کاهش خستگی، بهبود عملکرد و درمان افسردگی می شود؛ اما استفاده از منابع نور مصنوعی در شب که نور آبی دارند، باعث اختلال در خواب و تغییر ساعت بدن می شود. امروزه علاوه بر نورپردازی، گسترش فناوری و استفاده از تلویزیون و تلفن های هوشمند نیز باعث شده که بیشتر از گذشته در معرض نور آبی قرار داشته باشیم. لامپ های فلورسنت و ال ای دی که امروزه در تمامی محیط ها استفاده می شود، هنگام خواب مشکلات را افزایش می دهد.

جمع بندی

نور مهم ترین عامل خارجی موثر بر کیفیت خواب است، نقش اصلی را در تنظیم ریتم شبانه روزی بدن ایفا می کند و بر تولید ملاتونین که یک هورمون ضروری برای تقویت خواب است، اثر می گذارد. با توجه به این که فیزیولوژی انسان با نور طبیعی تکامل و رشد یافته است، اما امروزه الکترسیته منجر به روشنایی در تمام ساعات شبانه روز شده است. اگر افراد نتوانند ساعات خواب خود را تنظیم کنند و خوابی منظم و کافی داشته باشند، تمامی سیستم بدن آن ها دچار مشکل شده و منجر به بروز بیماری های مختلفی در آنان می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *