وبلاگ

علت چشمک زدن لامپ

علت چشمک زدن لامپ

با وارد بازار شدن لامپ های کم مصرف و جایگزینی آن ها با لامپ های پر مصرف قدیمی، مصرف انرژی کاهش چشمگیری داشت؛ اما یکی از مشکلات رایجی که همه افراد با آن مواجه هستند، چشمک زدن لامپ های کم مصرف است. در برخی موارد این مشکل را جدی نمی گیرید و از آن می گذرید، در حالی که این مشکل باید هرچه سریع تر رفع شود تا از خطرات بعدی جلوگیری شود. اگر به دنبال دانستن علت چشمک زدن لامپ های کم مصرف و برطرف کردن این مشکلات هستید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

چرا لامپ چشمک می زند؟

لامپ ها به دلایل مختلفی چشمک می زنند و میزان شدت آن متغیر است. برای رفع این مشکل ابتدا باید علت آن را پیدا کنید، وضعیت لامپ را بررسی کنید و زمان چشمک زدن و اجزای داخل مدار را بررسی کنید. ترانسفورماتور، دیمر، کلید، سنسور و… بخشی از اجزای داخلی مدار لامپ هستن که ممکن است علت چشمک زدن آن باشند.

دلایل چشمک زدن لامپ

مشکل در ترانسفورماتور

کیفیت پایین ولتاژ خروجی و نوسان در ترانسفورماتور می تواند دلیل چشمک زدن لامپ باشد که برای حل آن باید ترانسفورماتور قدیمی را با جدید تعویض کنیم.

سیم کشی غیر صحیح

در سیم کشی صحیح، سیم نول به طور مستقیم به لامپ متصل و سیم فاز در مسیر کلید قرار دارد. زمانی که سیم فاز مستقیما به مصرف کننده لامپ متصل باشد، از طریق اتصال بدنه لامپ، سرپیچ، دیوار و… احتمال اتصال برق و چشمک زدن لامپ وجود دارد؛ بنابراین سیم کش حتما باید این موضوع را در نظر بگیرد و از آن آگاه باشد و برای حل آن جای فاز و نول را عوض کند.

مشکل داشتن کلید های چراغ دار

اگر کلید لامپ شما چراغ داشته باشد و لامپ کم مصرف استفاده کنید، احتمال چشمک زدن لامپ وجود دارد که برای حل آن باید از کلید های بدون چراغ استفاده کنید یا چراغ داخل کلید را غیر فعال کنید.

مشکل داشتن دیمر ها

اگر در لامپ شما دیمر وجود دارد، ممکن است علت چشمک زدن لامپ همین دیمر باشد. دیمر ها با لامپ های قدیمی سازگاری داشتند اما لامپ های ال ای دی با دیمر ها به مشکل می خورند، زیرا این لامپ ها نمی توانند کم نور شوند و به ولتاژ خاصی نیاز دارند؛ بنابراین هنگام خرید لامپ ال ای دی به توانایی اتصال آن به دیمر توجه داشته باشید.

سنسور حرکتی غیر سازگار

سنسور های حرکتی برای درست کار کردن نیاز به حداقل بار دارند. اگر لامپ وصل شده به سنسور حرکتی چشمک می زند، باید سنسور را با سنسور های کم بار عوض کنید یا یک رله سوئیچ در مدار نصب کنید.

معیوب بودن یا بی کیفیت بودن لامپ

اگر به تازگی لامپ ال ای دی خریده اید و بعد از مدت کوتاهی شروع به چشمک زدن کرده است بدین معناست که لامپ کیفیت مناسب را ندارد. برای رفع این مشکل باید از برند های معتبر لامپ بخرید.

جمع بندی

چشمک زدن لامپ زمانی مردم را دچار مشکل کرد که لامپ های کم مصرف وارد بازار شد. هر لامپ از اجزای مختلفی از جمله ترانسفورماتور، دیمر، کلید، سنسور و… تشکیل شده است. چشمک زدن لامپ می تواند حاصل مشکل در ترانسفورماتور، سیم کشی غیر صحیح، کلید های چراغ دار، دیمر ها، سنسور حرکتی غیر سازگار و بی کیفیتی لامپ باشد که در این مقاله به توضیح هر کدام پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *