وبلاگ

لامپ مادون قرمز چیست و چگونه کار می کند؟

لامپ مادون قرمز

منجمی انگلیسی به نام ویلیام هرشل که به دنبال فهمیدن دمای هر رنگ از طیف های مختلف یک نور بود در سال ۱۸۰۰ موفق به کشف نور مادون قرمز شد. پس از انجام آزمایشات مختلف، او متوجه شد که افزایش دما از رنگ آبی به قرمز است و امواج فروسرخ را کشف کرد. لامپ مادون قرمز که امروزه توسط تولید کنندگان مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود، کاربرد های مختلفی دارد که در این مقاله از فروشگاه ال ای دی آنلاین به آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

لامپ مادون قرمز چیست؟

اشعه مادون قرمز یا فروسرخ به انرژی الکترومغناطیسی گفته می شود که برای چشم انسان نامرئی است و در طیف الکترومغناطیسی بین امواج رادیویی و نور مرئی قرار دارد. این اشعه با سطوح انرژی اتمی در ارتباط است و اگر توسط ماده جذب شود، آن را گرم می کند. لامپ مادون قرمز که با نام لامپ اینفرارد هم شناخته می شود، یک لامپ شیشه ای حاوی فیلتر های مخصوص است که اشعه مادون قرمز را منتشر می کند.

این لامپ به دلیل بالا بودن طول موجش به عنوان یک لامپ حرارتی محسوب می شود که حداقل فاصله لازم از آن باید ۵۰ سانتی متر باشد. این اشعه نفوذ پذیری بسیار زیادی دارد و در اطراف خود یک اتمسفر حرارتی ایجاد می کند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تابش مادون قرمز می تواند عوارضی از جمله کاهش کلاژن و آسیب به پوست و آب مروارید و آسیب چشمی به همراه داشته باشد. زیرا پوست و چشم نسبت به نفوذ این اشعه بسیار حساس هستند. همچنین توصیه می شود زنان باردار، کودکان، افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی پایینی دارند از مادون قرمز استفاده نکنند.

انواع لامپ مادون قرمز

لامپ مادون قرمز حبابی

لامپ مادون قرمز حبابی که در سال ۲۰۰۸ وارد بازار شد، تشابه زیادی به لامپ های معمولی دارد و برای استفاده از آن نیازی به مدار و ترانس اضافه نیست. این لامپ ها معمولا بزرگ و دارای توان ۱۵۰ و ۲۵۰ وات هستند.

لامپ مادون قرمز ال ای دی

این لامپ در سال ۲۰۱۰ وارد بازار شد و به دلیل استفاده از تکنولوژی ال ای دی در آن ها، کم مصرف تر از سایر لامپ های فروسرخ هستند.

لامپ مادون قرمز رشته ای

لامپ های مادون قرمز رشته ای از رشته تنگستن گرم شده برای تولید نور مرئی استفاده می کنند و با تنظیم ولتاژ آن ها می توان طیف انرژی تابشی را برای کاهش نور مرئی و تاکید بر تولید انرژی مادون قرمز ایجاد کرد.

لامپ مادون قرمز چه کاربردی دارد؟

کاربرد حیوانی

محیطی که دمای آن برای بدن انسان مناسب است بدون شک محیط مناسبی برای زندگی دیگر حیوانات نیست و آن ها دوست دارند محیط زندگی گرم تری داشته باشند. لامپ مادون قرمز گرمای لازم برای محیط زندگی حیوانات را فراهم می کند و از طریق آن شما می توانید آن ها را زیر یک مجموعه از چراغ جمع کنید. به لامپ مادون قرمز مادر مصنوعی نیز گفته می شود زیرا با روشن کردن آن شما می توانید پرنگان را در یک نقطه جمع کرده و آن ها را مدیریت کنید. علاوه بر این استفاده از لامپ مادون قرمز می تواند بیماری بسیاری از جوجه های تازه متولد شده را نیز از بین ببرد و سلامتی آن ها را کنترل کند.

کاربرد انسانی

لامپ مادون قرمز بر روی سیستم های عصبی، میزان گردش خون و مواد سمی که در بافت بدن انسان موجب درد می شود، تاثیر می گذارد و باعث کاهش درد می شود. همچنین از این لامپ در درمان زخم ها و برخی بیماری های پوستی نیز استفاده می شود. البته دقت داشته باشید که در صورت استفاده نادرست ممکن است به پوست آسیب برساند. بنابراین توصیه می شود حتما با مشورت پزشک از این لامپ برای مدت کوتاه استفاده کنید و هرگز در زمان خواب آن را روی بدن خود روشن نگذارید.

کاربرد متفرقه

جمع بندی

لامپ مادون قرمز لامپی شیشه ای و دارای فیلتر است که اشعه مادون قرمز منتشر می کند. این لامپ انواع مختلفی دارد و از آن برای رشد حیوانات و کاهش درد و از بین بردن بیماری در انسان ها استفاده می شود. استفاده از این لامپ نیازمند دقت بسیاری است زیرا می تواند به چشم و پوست انسان آسیب بزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *