وبلاگ

لامپ مناسب چراغ مطالعه

لامپ مناسب چراغ مطالعه

علاوه بر محیطی آرام و بی سرو صدا، نور یک عامل مهم هنگام مطالعه است. نور هنگام مطالعه باید به گونه ای باشد که چشم را زود خسته نکند و منجر به عذاب و دل زدگی از مطالعه نگردد. چراغ مطالعه یکی از لوازم پر کاربرد در هر دفتر یا خانه برای افرادی است که ساعات بسیاری را به مطالعه می پردازند. برای استفاده از این چراغ باید لامپ مناسبی برای آن انتخاب کنید که معایب و مشکلات لامپ های معمولی را نداشته باشد. در این مقاله به معرفی لامپ مناسب برای مطالعه و اهمیت آن می پردازیم.

اهمیت نور مناسب برای مطالعه

قبل از تولید لامپ رشته ای توسط الکساندر لودگین در سال ۱۸۷۴، مردم با نور طبیعی آفتاب، شمع و… مطالعه می کردند که مشکلات بسیاری از قبیل پر نوری، محدودیت زمانی برای استفاده و در دسترس بودن در زمان خاصی را داشتند. با توسعه نور و روشنایی، افراد به این نتیجه رسیدند که نوری که برای مطالعه استفاده می شود می تواند تاثیر مستقیمی بر احساس و چشم انسان داشته باشد. به بیانی دیگر اگر نور اتاقی که در آن مطالعه می کنید مناسب نباشد باعث خستگی و چشم درد می شود و علاوه بر لطمه زدن به موفقیت تحصیلی یا کاری، سلامت افراد را تحت تاثیر قرار می دهد؛ بنابراین انتخاب نور مناسب برای مطالعه به دلیل سر و کار داشتن با سلامت انسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مطالعه در نور کم چه مشکلاتی برای چشم دارد؟

اگر هنگام مطالعه نزدیک را درست می بینید اما کلمات دور برای شما مبهم هستند، احتمالا دچار زدیک بینی شده اید. نزدیک بینی یک مشکل معمول بینایی است و با استفاده از عینک اصلاحی یا لنز های تماسی بر طرف می شود. مطالعات نشان می دهد که نداشتن یک چراغ مطالعه با نور مناسب و مطالعه در نور کم می تواند احتمال نزدیک بینی را افزایش دهد. پس از مطالعه در نور کم، به دلیل گشاد شدن بیش از حد مردمک چشم برای مطالعه کلمات، وقتی به بالا نگاه می کنید برای مدتی موارد و نوشتار دور دست را تار می بینید. گاهی نیز افراد به نزدیک بینی دچار نمی شوند و در عوض هنگام مطلعه سر درد می گیرند.

چه نوع لامپی برای چراغ مطالعه لازم است؟

همیشه اولین و بهترین نور برای مطالعه و کار، نور طبیعی خورشید بوده است و وجود یک اتاق پر از نور طبیعی، بهترین مکان برای مطالعه محسوب می شود. در دسترس نبودن همیشگی و یکنواخت نبودن میزان نور در تمامی ساعات شبانه روز، بزرگترین مشکل استفاده از نور طبیعی است. به همین دلیل استفاد از منبع نور مصنوعی ضرورت پیدا می کند. بهتر است میز مطالعه در مقابل پنجره با آفتاب مستقیم باشد تا نور از یک جهت بتابد و از ایجاد سایه در زمان مطالعه جلوگیری شود. محیطی که در آن مطالعه می کنید باید به گونه ای نورپردازی شود که بیشترین تشابه را به نور طبیعی داشته باشد؛ بنابراین مناسب ترین لامپ برای چراغ مطالعه لامپی است که به رنگ سفید طبیعی نزدیک باشد.

آیا لامپ ال ای دی برای مطالعه مناسب است؟

لامپ ال ای دی مزیت های بسیاری نسبت به لامپ های رشته ای یا قدیمی دارد:

  • ال ای دی اثر حرارتی ندارد و دما را افزایش نمی دهد.
  • مصرف انرژی کم تر و طول عمر بیشتری دارد.
  • بدون فیلامنت و شیشه شکننده است و ساختاری مقاوم تر دارد.
  • امکان تنظیم رنگ نور دارد.
  • طول موج رنگ آبی دارد و باعث هوشیاری افراد و مانع از خواب آلودگی می شود.

یک لامپ ال ای دی با رنگ نور سفید طبیعی، بهترین گزینه برای چراغ مطالعه است.

جمع بندی

استفاده از مبع نور مناسب به همراه عدم سر و صدا یک ترکیب بسیار عالی برای مطالعه است اما باید توجه داشته باشید که هر نوری برای این کار مناسب نیست. نور خورشید که رنگ سفید طبیعی دارد بهترین نور برای مطالعه محسوب می شود اما به دلیل محدودیت هایی که دارد نمی توان از آن در کل شبانه روز استفاده کرد. چراغ مطالعه یا منبع نور مصنوعی که برای مطالعه استفاده می شود باید دارای لامپی به رنگ سفید طبیعی باشد تا از آسیب به بدن انسان جلوگیری کند و بیشترین بازدهی را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *