ال ای دی رشد گیاه, دسته‌بندی نشده

ال ای دی رشد گیاه با سنسور حرارتی

ال ای دی رشد گیاه با سنسور حرارتی

LED COB full spectrum 30w,50w 220v

طیف نوری این نوع ال ای دی ۴۰۰ تا ۸۴۰ نانومتر میباشد.

– نور گلخانه ای در واقع نوری است که از یک منبع غیر طبیعی، مانند الکتریسیته ایجاد شود. از منابع نور گلخانه ای مصنوعی می توان به لامپ LED رشد گیاه (ال ای دی مخصوص رشد گیاه) و یا لامپ فلورسنت و یا لامپ کم کصرف اشاره کنیم.

– نور مصنوعی برای گیاهان در مکان هایی حائز اهمیت است که محدودیت نور طبیعی وجود دارد. مانند گلخانه های سرپوشیده و آپارتمان ها

– از جمله ضروری ترین تجهیزات گلخانه ، نور گلخانه ای و یا همان ال ای دی گلخانه ای می باشد. اولین موردی که در راه اندازی یک گلخانه در نظر گرفته می شود منابع نور آن است.

کاربرد های لامپ LED ؟ ال ای دی برای گلخانه و گیاهان در آپارتمان
LED‌ها که از دهه‌های گذشته در الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گرفتند، عموماً برای نمایش خاموش یا روشن بودن نمایشگرها در لوازم مولتی مدیا مورد استفاده قرار گرفتند.

در حال حاضر LED‌ها به نحوی ساخته می‌شوند که نور را در جهت خاصی متمرکز می‌کند و به صورت چیپ‌های کوچکی هستند که معمولاً در داخل یک شیشه‌ گنبدی شکل قرار می‌گیرند و دارای سایز چوب کبریت یا کمی بزرگ‌تر هستند و به سختی می‌شکنند.

همانطور که گفته شد آنها در ابتدا فقط به رنگ قرمز و سبز بودند اما یک تغییر بسیار عظیم در این صنعت در دهه ۹۰ میلادی باعث شد که LED سفید رنگ (یا همان روشن و بدون رنگ) تولید شود.

هم اکنون به آسانی با تغییر در ساختار فیزیکی و مواد تشکیل‌دهنده‌ها LED نور را در رنگها و شدت‌های مختلف و با طول موج مشخص می‌توان با رنگ کاملاً خالص تولید کرد.

به عبارت دیگر می‌توان گفت منابع روشنائی دیگر دارای پرتوهای مادون قرمز و فرابنفش بوده، که چشم غیر مسلح قادر به دیدن آن نیست و تاثیری در تامین روشنایی محیط ندارند و حتی بر روی انسان اثر منفی نیز می‌گذارند ولیکن LED‌ها فاقد این پرتوهای مضر بوده و در سلامت چشم تاثیر بسزایی دارند.

LED‌های سفید قابلیت تولید همه نوع رنگ را داشته و علاوه بر آن از انرژی بسیار کمی (در مقایسه با سایر لامپها و LED‌های قدیمی) برای تولید روشنایی استفاده می‌کنند. به همین دلیل روز به روز ابعاد استفاده از آنها گسترده‌تر شد و در مواردی که احتیاج به علامت دادن و یا رقص نور (زدن فلاش و SOS) بود، استفاده شد.

اکنون بسیاری از شرکتهای بزرگ سازنده لوازم روشنایی مخصوصاً شرکتهای فعال در زمینه روشنهایی منازل بسیاری از فعالیت‌های خود را برروی‌LEDها متمرکز کرده‌اند و قصد دارند روشنایی لازمه برای منازل را از LED‌ها تهیه کنند که به نظر می‌رسد این روند تا کمتر از ۵ سال آینده، باعث تغییر بسیار عمده در نوع محصولات روشنایی شود.

به طور ی که در حال حاضر نیز اکثر لوازم روشنایی خانگی، معادل LED نیز دارند و مصرف‌کنندگان می‌توانند در صورت تمایل مشابه هر نوع کالایی را از مدل LED استفاده کنند.

لامپ ال ای دی گلخانه
روشنایی ال ای دی مجموعه ای از فواید برای صنعت کشاورزی به همراه آورده است که از آن جمله می توان به تولید بیشتر، شکوفایی زودتر، و رشد ریشه سریعتر، کنترل بیشتر روی رشد گیاه و استفاده اقتصادی از زمین کشاورزی اشاره کرد. آنها همچنین از نظر مصرف انرژی بسیار مقرون به صرفه هستند.

در نتیجه به کشاورزان با مصرف انرژی کمتر به خصوص در طول فصول زمستان و پاییز کمک بسیار می کنند. از جمله مهمترین استفاده این لامپ ها در تجهزات گلخانه می باشد.

در هر پروژه مقدار بهینه نور مورد نیاز دریافتی توسط هر گیاه خاص که برای پرورش آن گیاه مناسب است در شرایط موجود مورد مطالعه قرار گرفته و به صورت جداگانه محاسبه خواهد شد.

در نهایت این محاسبه شامل روشنایی (سطح نور، طیف نور، یکنواختی مورد نیاز، و مکان وزمان نور) و شرایطی که در آن این سطح روشنایی اثرگذار باشد مانند شرایط جوی و غیره و میزان مصرف انرژی خواهد بود. این محاسبات برای محصولات مختلف کشاورزی از جمله تولید سبزیجات، پرورش برگ و گیاهان جوان، گل های زینتی، رشد و نگهداری گیاه قابل استفاده است.

نمودار حساسیت گیاه براثر افزایش نور
تنها قسمت از طیف تابش عمومی که می تواند توسط گیاهان برای عمل فوتوسنتز مورد استفاده قرار گیرد بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ نانو متر است که به آن PAR (Photosynthetically Active Radiation) گفته می شود.

تعداد فوتون ها در ناحیه PAR نور پرورش دهنده گفته می شود که به صورت میکرومول تعریف می شود. درنتیجه تغریبا ۴۵ درصد نور عمومی نور PAR است. فتوسنتز فرآیند اصلی رشد گیاه است که نور قسمت اصلی آن است.

این انرژی گاز دی اکسید کربن و آب را توسط برگ و ریشه به گلوکز تبدیل می کند. این فرآیند به این صورت انجام می شود: داخل یک گلخانه انتقال نور معمولا به ۳۵ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می کند.

پس داشتن DLI متوسط کمتر از ۳ مول بر متر مربع بر روز در گلخانه در طول فصول تاریک تر سال غیر معمول نیست.

در کل داشتن DLI 4 تا ۶ مول بر متر مربع بر روز برای رشد گل های تزئینی قطع شدنی و حداقل ۱۰ تا ۱۲ مول بر متر مربع بر روز برای گل های تزئینی باغچه ای و گیاهانی که در طول بهار و تابستان گل دارند و گل های گلدانی پیشنهاد می شود.

کیفیت گیاه با افزایش DLI میانگین افزایش پیدا می کند. با افزایش DLI شاخه، ریشه وتعداد گل ها افزایش ودر برخی مواقع ارتفاع گیاهان کاهش پیدا می کند. البته استثنائاتی نیز وجود دارد

مانند بنفشه آفریقایی و ارکیده فالانئوپتیس تحت DLI میانگین ۴ تا ۶ مول بر مترمربع بر روز رشد خوبی دارند.

زمینه کاربرد نور گلخانه ای و ال ای دی گلخانه ای و آپارتمانی:

نور مطمئن برای تکمیل نور موجود فراهم می شود یا جایگزین نور موجود می شود.

یکنواختی و کیفیت گیاه افزایش پیدا می کند.

نورهای قابل کنترل و قابل تنظیم برای کنترل وتکرارپذیری رشد گیاه

استفاده بهینه از فضای گلخانه

مدیریت موثر گرما

تولیدمثل (Tissue culture and seedlings, cuttings & young plants) بنا به راندمان بالا نوردهی لامپ های پرتوان می توانند جایگزین شوند.

یکنواختی در نوردهی ایجاد می کند و فاصله بین لایه ها را کاهش می دهد.

سرعت رشد دانه را افزایش می دهد و چرخه تولید را کوتاه تر می کند.

مدیریت گرمای موثر باعث کاهش هزینه دستگاه تهویه هوا شده و عمر سیستم لکتریکی را افزایش می دهد.

کشاورزی شهری (سبزیجات برگ دار و میوه های نرم)

با نتیجه خوب و پایدار هزینه تولید کاهش یافته باعث بهبود کیفیت، محصولات غذایی و گل دهی می شود.

زمان رسیدن محصول را کاهش داده و سبزیجات تازه از منبع محلی را فراهم می کند.

نرخ استفاده از زمین را بهبود می بخشد و بهره وری در زمین را با استفاده از روش چند لایه ای افزایش می دهد.

مصرف انرژی را کاهش می دهد.

سبزیجات و میوه ها(high wire vegetables, leafy vegetables, herbs & soft fruits)
تولید بالای صیفی جات مانند خیار و هویج با نوردهی داخلی به صورت موثر مکمل نور طبیعی شده و شدت نور برای افزایش رشد گیاه طراحی می شود.
باعث پایداری و افزیش کیفیت و میوه گیاه می شود.

طراحی علمی موقعیت و زاویه نور به گیاهان اجازه می دهد تاحداکثر استفاده از نودر را داشته باشد.

نوردهی داخلی بین سبزیجات و گل ها با استفاده از گرمای کم LED ها باعث افزایش تولید می شود.

استفاده کارآمد از انرژی می تواند باعث کاهش بار و مصرف انرژی سیستم الکتریکی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *