وبلاگ

انتخاب دمای رنگ مناسب LED+ نمودار دمای رنگ

انتخاب دمای رنگ مناسب LED

برای افراد عادی و کسانی که اطلاعات کافی در مورد دمای رنگ ندارند، انتخاب دمای رنگ مناسب برای روشنایی کاری دشوار خواهد بود. برای برطرف کردن نیاز روشنایی خود لازم است هنگام خرید لامپ‌های ال‌ای دی، به رنگ آن‌ها توجه کنید و بدانید که رنگ و سبک نورپردازی ال‌ای دی باید با سبک چیدمان منزل و فضای آن مطابقت داشته باشد. اگر به دنبال یافتن نور ال‌ای دی مناسب برای خانه یا محل کار خود هستید با ما تا پایان متن همراه باشید. در این مقاله به نکات بسیار مهمی در مورد درک بهتر رنگ ال‌ای دی‌ها خواهیم پرداخت.

دمای رنگ

دمای رنگ نشان دهنده گرم یا سرد بودن لامپ هنگام لمس آن نیست. در واقع این واحد که با نام CCT نیز شناخته می‌شود، اثر نور گرم یا سرد تولید شده توسط لامپ ال‌ای دی و رنگ منبع نور را مشخص می‌کند. دمای رنگ بر حسب درجه کلوین و در مقیاس هزار تا ده هزار اندازه‌گیری می‌شود.

دمای رنگ و فضا

دمای رنگ چراغ‌های ال‌ای دی، تاثیر بسیار زیادی بر روی اتاقی که این چراغ‌ها در آن استفاده می‌شود دارد. در مقیاس رنگی کلوین، انتهای بالا طیف آبی، وسط نور روز یا خنثی و انتهای پایین طیف قرمز است. به بیانی دیگر، انعکاس این مقیاس بر روی خروجی یک چراغ ال‌ای دی با مقدار کلوین در انتهای پایین به رنگ قرمز تا زرد و یک خروجی با رنگ گرم خواهد بود و در یک چراغ ال‌ای دی با مقدار کلوین در انتهای بالا به رنگ آبی و یک خروجی با رنگ سرد خواهد بود. دقت داشته باشید که در چراغ‌های ال‌ای دی و در تمام مقادیر موجود طیفی، تغییر دمای رنگ به هیچ وجه موجب تغییر دمای فیزیکی لامپ نخواهد شد.

دمای رنگ و تعاملات انسانی

تحقیقات نشان می‌دهد که دمای رنگ ال‌ای دی می‌تواند باعث ایجاد انگیزه، هیجان و شادی دیر افراد شود. بنابراین از دیگر اثرات دمای رنگ، می‌توان به تاثیر آن بر احساسات و تعاملات انسانی اشاره کرد.

نمودار دمای رنگ

نمودار دمای رنگ منعکس‌کننده تغییر رنگ در مقیاس رنگ کلوین، ناشی از تغییر درجه کلوین است که بر روی محدوده دمای رنگ ال‌ای دی نیز منعکش شده است. با توجه به این که انتخاب دمای رنگ مناسب می‌تواند تفاوت بسیار زیادی در محیط ایجاد کند، در زیر به دمای رنگ روشنایی ال‌ای دی بر حسب کلوین می‌پردازیم:
• نور شمع: ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ کلوین
• نور گرم: ۱۹۰۰ تا ۳۵۰۰ کلوین
• نور طبیعی: ۳۶۰۰ تا ۴۵۰۰ کلوین
• نور سرد: ۴۶۰۰ تا ۵۵۰۰ کلوین
• نور روز خنک: ۵۶۰۰ تا ۶۴۰۰ کلوین
• نور روز فوق العاده: بیش از ۶۵۰۰ کلوین

نحوه انتخاب دمای رنگ مناسب

هنگام برنامه‌ریزی برای انتخاب نور یک فضا و انتخاب دمای رنگ دقیق، هدف هر اتاق، خانه و نیاز‌های نوری آن از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار دهید. در این بخش به چند نکته مهم که می‌تواند به انتخاب رنگ مناسب برای هر فضا کمک کند می‌پردازیم:

هدف اتاق چیست؟

هر اتاق و فضا دارای هدفی متفاوت است و تعیین هدف آن برای نورپردازی امری ضروری محسوب می‌شود.

چه نوع محیطی را می‌خواهید ایجاد کنید؟

دمای رنگ تاثیر مستقیمی بر احساسات دارد و استفاده نادرست از آن‌ها می‌تواند موجب اثرات بد روی محیط و افرادی که از آن استفاده می‌کنند، شود.

ظاهر و استایل مورد نظر چیست؟

این سوال شخصی به طراحی، سبک و احساس کلی آن مربوط می‌شود.

نور چه وظیفه‌ای انجام می‌دهد؟

ممکن است نور برای انجام وظیفه خاصی مورد استفاده قرار گیرد و این وظیفه شامل خواندن، خوابیدن، کار کردن و… می‌شود.
پاسخ به این سوالات می‌تواند به درک واضح‌تری از نوع نور ال‌ای دی مورد نیاز و دمای رنگ مورد انتظار برای فضا کمک کند.

راهنمای دمای رنگ برای هر فضا

همانطور که در بخش‌های قبل گفته شد، چراغ‌های ال‌ای دی با مقدار بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین دارای نور گرم، ۳۵۰۰ کلوین دارای نور خنثی و بالاتر از ۴۰۰۰ کلوین دارای نور سرد هستند. در این بخش به هر فضا و دمای نور مناسب برای آن می‌پردازیم:

فضای کار و دفتر

فضاهای کاری و دفتر‌ها به نور روشن نیاز دارند و بهترین گزینه برای آن‌ها، ال‌ای دی خنثی با دمای رنگ ۴۰۰۰ کلوین است که هوشیاری و تمرکز را در این محیط‌ها افزایش می‌دهد.

اتاق خواب

اتاق خواب‌ها فضایی برای استراحت و کاهش خستگی روزانه هستند و بهترین گزینه برای این محیط‌ها، ال‌ای دی گرم در محدوده بین ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین است.

رستوران

انتخاب چراغ ال‌ای دی با دمای رنگ مناسب در رستوران‌ها می‌تواند فضا را تغییر داده و مشتریان را جذب کند. برای یک رستوران غذاخوری خوب، چراغ‌های ال‌ای دی با دمای رنگ گرم و در محدوده ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین توصیه می‌شود. برای رستوران فست فود نیز چراغ‌های ال‌ای دی با دمای رنگ گرم و در محدوده ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین مناسب است.

هتل ها

برای هتل‌ها، چراغ‌های ال‌ای دی با دمای رنگ گرم و در محدوده ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین گزینه بسیار خوبی است.

جمع بندی

هر دمای رنگ مزایایی دارد و هدف خاصی را دنبال می‌کند. چراغ‌هایی با دمای رنگ گرم و در محدوده ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین بیشتر از دیگر دماهای رنگی طرفدار دارد. دمای رنگ بر میزان روشنایی تاثیری نداشته و تفاوت ایجاد شده در میزان روشنایی دماهای رنگی به دلیل درک چشم انسان از هر رنگ ایجاد می‌شود. دمای رنگ به هیچ وجه به گرمای ساطع شده از لامپ یا گرمای اجزای الکترونیکی ال‌ای دی مربوط نمی‌شود و تنها به سرد یا گرم بودن نور مربوط است. بهترین دمای رنگ برای نشیمن و اتاق خواب، نوری در محدوده ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین و برای اشپزخانه و محیط کار، نوری در محدوده ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کلوین است. بنابراین دمای رنگ در هر محیط باید با توجه به هدف و نیاز‌های هر فضا انتخاب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *