وبلاگ

تاثیر روشنایی ال ای دی بر رشد گیاهان

تاثیر روشنایی ال ای دی بر رشد گیاهان

امروزه کشت در محیط های سرپوشیده محبوبیت بیشتری دارد و کسانی که در زمینه کشت گیاهان با نور مصنوعی فعالیت می کنند، می دانند که همه منابع نوری، نور یکسان ایجاد نمی کنند و روشنایی LED بهترین گزینه برای رشد بهینه گیاهان است. ویژگی های زیر تأثیرات مثبت نور ال ای دی بر رشد گیاه را نشان می دهند:

  1. نورپردازی LED هزینه های تاسیسات را کاهش می دهد.

وزارت کشاورزی ایالات متحده مشخص کرده است که نور مصنوعی یک سوم از کل هزینه کشت گیاهان داخلی را تشکیل می دهد. روشنایی LED نسبت به سیستم‌های نور رشد سنتی با کمتر از نیمی از انرژی الکتریکی ورودی، نور با کیفیت تری تولید می‌کند و این صرفه جویی در هزینه ها را می توان به سایر جنبه ها تخصیص داد.

  1. نور ال ای دی را می توان طوری تنظیم کرد که طول موج نوری مورد نیاز گیاهان برای تولید بهینه کلروفیل بدست آید.

گیاهان اشکال مختلفی از کلروفیل را در طول موج های مختلف در طیف نور مرئی (۴۰۰ نانومتر تا ۷۰۰ نانومتر) تولید می کنند. نور LED برای رشد گیاه را می توان تنظیم کرد تا مطلوب ترین شکل کلروفیلی که یک گیاه در هر مرحله از چرخه رشد خود به آن نیاز دارد، تولید کند. بر خلاف سایر اشکال روشنایی، نورپردازی LED به پرورش دهندگان انعطاف پذیری می دهد تا طول موج های خاصی را انتخاب کنند که با نیازهای منحصر به فرد هر گیاه از نهال تا کشت مطابقت دارد.

  1. سیستم های روشنایی LED را می توان به گونه ای پیکربندی کرد که چگالی شار فوتون فتوسنتزی بهینه را ارائه دهد.

چگالی شار فتوسنتزی یا PPFD، به کل مقدار نوری که به سطح گیاه می رسد اشاره دارد. سطوح بالاتر PPFD به طور کلی به کیفیت بهتر گیاه و عملکرد بالاتر محصول منجر می شود و از آنجایی که سیستم‌های روشنایی LED در دمای فیزیکی پایین‌تری نسبت به نورپردازی داخلی سنتی کار می‌کنند، وسایل LED را می‌توان نزدیک‌تر به سطوح گیاه قرار داد تا سطوح PPFD بالاتری تولید کند.

  1. وجود دمای فیزیکی خنک تر، محیط کلی رشد داخلی را بهبود می بخشد.

کنترل دما و رطوبت برای تأسیسات رشد بسیار مهم است. سیستم‌های روشنایی که گرمای زیادی را به محیط رشد می‌افزایند، اپراتور تأسیسات را مجبور می‌کنند تا برای جبران آن، سیستم‌های کنترل پیچیده‌ای را نصب کنند. روشنایی LED این نیاز رشد گیاهان را به حداقل رسانده یا کاملاً حذف می کند و یک محیط رشد پایدارتر با تغییرات دما و رطوبت کمتر ایجاد می کند که می تواند به رشد گیاه کمک کند.

  1. روشنایی LED باعث تولید گیاهان بزرگتر و محصولات بهتری می شود.

کشت در محیط های داخلی که از ال ای دی رشد گیاه استفاده می کند، نسبت به تولید محصولی که به منابع روشنایی مصنوعی قدیمی اتکا دارند، برتر است و از برخی جهات ممکن است محصول پربارتری نسبت به کشت در فضای باز که در معرض مقادیر متناقض نور خورشید و تغییرات در الگوهای آب و هوایی است، تولید کند. نور ال ای دی، به اپراتور کنترل بی سابقه ای بر تمام جنبه های محیطی گیاه می دهد و مطالعات متعدد دانشگاهی این نتیجه را تأیید می کند.

  1. روشنایی LED بادوام است.

با مقدار کمی تعمیر و نگهداری منظم، یک سیستم نوری LED داخلی برای بیش از ۵۰۰۰۰ ساعت نور باکیفیت تولید می کند و این میزان از دوام به یک مرکز کشت اجازه می دهد تا بیشتر بودجه خود را به بهبود عملکرد محصول اختصاص دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *