وبلاگ

تاثیر نورپردازی در معماری داخلی

تاثیر نورپردازی در معماری داخلی

همانطور که می دانید نور براساس منبع تولید کننده به دو دسته نور طبیعی و مصنوعی تقسیم می شود. در نور طبیعی که از خورشید تامین می شود، امکان هیچگونه دخل و تصرفی وجود ندارد اما در روند طراحی معماری داخلی، بدون شک نور یکی از عناصر ضروری است و همانطور که فرانک لود رایت می گوید، حضور نور می تواند ساختمان ها را بیشتر زیبا جلوه دهد و فضاها را راحت تر و کاربردی تر کند. در ادامه این مقاله به تکنیک های نورپردازی در معماری داخلی و اهمیت آن می پردازیم.

تکنیک نورپردازی در معماری داخلی

نورپردازی محیطی

هدف از نورپردازی محیطی، ایجاد یک سطح نور پراکنده و یکنواخت در اتاق است و منبع نورپردازی محیطی اغلب چراغ های سقفی هستند. اما گاهی اوقات از چراغ های زمینی و رومیزی نیز می توان در اجرای نورپردازی محیطی کمک گرفت.

نورپردازی متمرکز

نور های متمرکز یا تاکیدی، گروهی از لامپ ها هستند که وظیفه آن ها خلق امتیازات بصری در یک اتاق است و به عنوان یک قانون کلی باید ۳ تا ۵ برابر سطح محیط روشن باشد. لامپ های دیواری مانند دیوارکوب ها، چراغ های رومیزی و زمینی از جمله چراغ های متمرکز هستند.

نورپردازی کاری یا وظیفه ای

روشنایی وظیفه ای، نور اولیه اتاق را تامین می کند و در حالت ایده آل ۶ تا ۱۰ برابر روشن تر از نور محیط است. این نوع نورپردازی برای افزایش روشنایی بالاتر از سطوح محیطی در محیط های کاری استفاده می شود.

نور طبیعی

قرار گرفتن در معرض نور سالم خورشید برای انسان مفید است و حضور طولانی مدت در زیر نور آفتاب، اثرات مضری بر موجودات زنده دارد. مشکل این نوع نورپردازی، موقتی بودن آن است و در بسیاری از مواقع تنها می توان به طور کاربردی از آن در هنگام روز استفاده کرد.

نورپردازی بیرونی

نورپردازی بیرونی یا فضای باز نیز اصولی مشابه با نورپردازی داخلی دارد. نورپردازی محیطی، متمرکز و کاری همگی می توانند هدف خود را در یک طرح نورپردازی فضای باز نیز پیاده کنند.

اهمیت نورپردازی در معماری

معماری یکی از شاخه های هنری است که بدون نور و نورپردازی ناقص می ماند. نورپردازی حکم روح را برای معماری دارد و شور و هیجان به آن می دهد. اهمیت نورپردازی در این است که زیبایی معماری در شب قابل رویت شود وگرنه در روز که می توان جلوه معماری را دید. عدم نورپردازی موجب می شود در تاریکی شب تمامی ساختمان ها همچون یک جسم تاریک و نامفهوم دیده شوند و وجود نورپردازی باعث بهتر دیده شدن جزئیات معماری ساختمان ها می شود.

جمع بندی

در معماری داخلی پر اهمیت ترین نقش را نورپردازی ایفا می کند و اجرای درست و اصولی نورپردازی در معماری و دکوراسیون داخلی امری ضروری است. نورپردازی در معماری بر روی کوچک تر و بزرگتر نشان دادن محیط ساختمان موثر است و اصول حرفه ای نورپردازی در معماری داخلی ایجاب می کند که میان روشنایی، فضا و کاربرد اتاق ها تناسب برقرار باشد. مهم ترین کاربرد نورپردازی در معماری، زیبایی فضای ساختمان است و اگر از منابع روشنایی استفاده کنیم، جذابیت بصری در فضا ایجاد شده و نمایی منحصر به فرد شکل می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *