وبلاگ

دمای رنگ نور

دمای رنگ نور

دمای رنگ نور یک مشخصه از نور مرئی است که هیچگونه ارتباطی با دمای واقعی منبع نور ندارد و به رنگ تولید شده توسط نور لامپ مربوط می شود. این مشخصه، کاربرد های بسیار مهمی در باغبانی، ستاره شناسی، ساخت فیلم و انیمیشن، صنعت، چاپ و نشر، عکاسی، فیلمبرداری، نورپردازی و… دارد. در منابع نوری هرچه عدد دمای رنگ پایین تر باشد، نور حس گرم تری دارد و هرچه عدد دمای رنگ بالاتر برود، نور حس سرد تری دارد. در این مقاله از ال ای دی آنلاین قصد داریم به نحوه اندازه گیری دمای رنگ نور و بهترن دمای رنگ برای نورپردازی بپردازیم.

دمای رنگ نور چیست؟

دمای رنگ نور یا Color Temperature، رنگ نور خروجی از منبع نور یا همان لامپ است که به صورت مختصر با نماد CT نشان داده می شود. دمای رنگ نور، درجه حرارت نور را مشخص می کند و رنگ خروجی نشان دهنده میزان سردی و گرمی نور است. واحد اندازه گیری این پارامتر کلوین است و معمولا به صورت CT=2700 K روی محصولات درج می شود. دمای رنگ نور اهمیت ویژه ای دارد؛ زیرا لامپ ها و چراغ ها براساس میزان دمای رنگ نور تاثیر متفاوتی بر خلق و خوی افراد و انرژی و حس و حال محیط اطراف می گذارند.

نحوه اندازه گیری دمای رنگ نور

جسم سیاه، جسمی است که وجود خارجی ندارد و تنها یک تئوری است. دمای رنگ نور براساس دمای مطلق یک جسم سیاه ایده آل بیان می شود. این جسم سیاه تمامی تابش ها و طول موج های مختلف را جذب می کند و متناسب با دمای خودش آن ها را مجدد بازتاب می دهد. به بیانی دیگر، هنگامی که جسم سیاه در دماهای مختلف گرم می شود، نور های متفاوتی ایجاد و از خود ساطع می کند که می تواند در محدوده نور مرئی، مادون قرمز و فرابنفش باشد. لرد کلوین فیزیکدان بریتانیایی، دستگاهی به نام اسپکتروفوتومتر اختراع کرد که می توانست طول موج هایی که از یک منبع نور منتشر شده است را شناسایی و ثبت کند. برای محاسبه دمای رنگ معمولا نزدیک ترین رنگ از منابع نوری را پیدا می کنند و دمای آن به عنوان دمای رنگ نور انتخاب می شود.

بهترین دمای رنگ برای نورپردازی

فضاهای مختلف با توجه به کاربردشان نیازمند لامپ هایی با دمای رنگ متفاوت هستند به طوری که لامپ هایی با دمای رنگ گرم برای محیط هایی مناسب است که نیازمند آرامش و راحتی هستیم و لامپ هایی با دمای سرد برای محیط های کاری که نیازمند انرژی بیشتر هستیم، استفاده می شوند. امروزه در طراحی دکوراسیون داخلی محیط های مختلف، توجه به نورپردازی و انتخاب منبع نوری مناسب اهمیت ویژه ای دارد. دمای رنگ سرد برای فضایی که نیاز به انرژی بیشتری است، بهتر است در حالی که دمای رنگ گرم برای اتاق خواب و اتاق نشیمن مناسب تر خواهد بود. با مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید بهترین منبع نوری با رنگ مناسب را برای هر اتاق یا محیطی استفاده کنید.

جمع بندی

دمای رنگ نور، رنگ نور خروجی از یک منبع نوری محسوب می شود و توجه به آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با بررسی مشخصات منبع نور و کاربرد اتاق مورد نظر می توانید بهترین رنگ نور را برای محیط مورد نظر خود انتخاب کنید؛ بنابراین هر فضایی متناسب با کارایی که دارد نیازمند رنگ نور خاص با دمای رنگ ویژه ای است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *