وبلاگ

انواع ال ای دی نئون

انواع ال ای دی نئون

تفاوت نئون گازی و ال ای دی در چراغ خودرو چیست؟ این سوال را بسیاری از افراد درباره ی مدل های چراغ جلو خودرو می‌پرسند. در زیر درباره‌ی این موضوع توضیح داده‌ایم. با ما همراه باشید تا جواب سوال های خود را پیدا کنید:

تاریخچه نئون گازی

تابلوهای الکتریکی که با استفاده از لامپ های تخلیه در گاز که به صورت لوله‌ها نازک و باریک قراردارند، ساخته شده اند را نئون گازی می‌گویند. این تابلوها در ویترین مغازه‌ها کاربرد دارند. این لامپ ها به این صورت کار می‌کنند که ولتاژ بالایی بین ۷۵۰ تا ۱۶۰۰ ولت را به گاز داخل لامپ اعمال می‌کنند و باعث یونیزه شدن گاز درون لامپ می‌شود و براساس نوع گاز به کار رفته در داخل لامپ رنگ های مختلف و زیبایی را از خود ساطع می‌کند. گازی که در اکثر علامت های تبلیغاتی به کار می‌رود نئون است و لامپ های لوله‌ای آن‌ها به لامپ نئونی معروف است. البته با اینکه همیچین اسمی دارد اما گاهی از گاز های دیگه هم درون لامپ‌ها استفاده می‌شود.

نئون شیشه‌ای چگونه ساخته می‌شود؟

بعد از اینکه لوله ‌های شیشیه‌ای را در طرح های دلخواه، با حرارت دادن ایجاد کردند. حروف و شکل های مورد نظر را که لامپ باید نشان دهد می‌سازند. به دو انتهای لام الکترودها را وصل می‌کنند و لوله‌ها را با گاز دلخواه پر می‌کنند. برای اینکه ولتاژ بالای مورد نیاز لامپ نئونی را تامی کنند ازترانسفورماتور استفاده می‌کنند. جریان برقی که در این لامپ ها به کار می‌رود پایین و اندک است اما ولتاژ بالایی دارند برای همین منظور باید به عایق بندی که در آن‌ها به کار می‌رود توجه ویژه‌ای داشت. برای همین منظور سیم‌های طرف ولتاژ بالای ترانس این لامپ را از درون مقره‌های چینی که ضریب عایق بندی بسیار بالایی دارند، عبور می‌دهند.

ال ای دی نئونرنگ های ال ای دی نئون

رنگ ال ای دی‌های نئونی وابسته به گاز موجود در داخل آن‌ها است. گاز هیدروژن، رنگ صورتی ،آرگون رنگ سبز یا آبی و نئون رنگ قرمز تولید می‌کند.

تاریخچه استفاده از نئون گازی در چراغ جلو

استفاده از نئون گازی در چراغ‌ها به بیشتر از ۱۵ سال پیش برمی‌گردد. به زمانی برمیگردد که چند هنرمند با ذوق و سلیقه، فکراشونو در زمینه طراحی و تولید نئون روی هم گذاشتند و با همراهی چند تولید کننده چراغ خودرو توانستند چراغ های نئونی را تولید کنند. از همان زمان صنعت نئون سازی با خودرو سازی دست به دست هم دادند و این همکاری چراغ اسپرت نئون دار را برای اولین بار شکل داد و همچین چراغ‌هایی را روانه بازار کرد. به مرور زمان مردم به این چراغ ها علاقه مند شدند.

به ویژه افرادی که تمایل داشتند تا خودروی آن‌ها با بقیه متفاوت باشد ارتباط خیلی خوبی با این چراغ‌ها برقرار کردند و طرفدار دائمی این چراغ‌ها شدند. با توجه به درخواست زیادی که در رابطه با نوع این نئون ها و رنگ و طرح هایشان بوجود آمده بود باعث شد تا به عنوان یک شغل پردرآمد روی آن حساب شود و بخشی از اقتصاد را با خود همراه کند. اما نئون ‌های گازی که تولید و نصب می‌شدند در کنار زیبایی دردسرها و مشکلات فراوانی داشتند. بسیاری از مشتریان این چراغ‌ها در دهه های اخیر از اتصال نئون‌ها ، شکننده بودن لوله‌ها و هزینه‌های بالای نگهداری این نوع چراغ‌ها شکایت کردند.

تا اینکه با پیشرفت علم و فناوری به مرور زمان چراغ‌های ال ای دی را ساختند و به بازار عرضه کردند. گر چه این نوع چراغ‌ها هم مشکلات خاص خود را داشتند مثلا نقطه نقطه دیده می‌شدند و یکدست نیستند اما هزینه نگهداری این ال ای دی نئونی خیلی کمتر است. این ال ای دی‌های نئون بخاطر انعطاف پذیری بالایی که دارند، نیازی به طراحی و تولید خاصی ندارند زیرا که یک نوار بلند هستند و به صورت متری به فروش می‌رسد و در بازار عرضه می‌گردد و هر کسی با توجه به سلیقه خود، میتواند چراغ خودروی خود را زیبا کند و همانجور که میخواهد ال ای دی‌ها را نصب کند.

با توجه به تقاضای زیاد مشتری‌های طرفدار ال ای دی، کم کم نئون جای خود را به ای ای دی های با کیفیت و پرنور داد. البته این روزها نئون کارها از ماده ای به نام پلکسی گلاس استفاده می‌کنند و طرح های بسیار جالبی برای خودروها طراحی می‌کنند . همچنین از همین ال ای دی های نواری که داخل طرح های خود به کار می‌برند برای از بین بردن مشکل نقطه نقطه دیده شدن هم استفاده می‌کنند.

ال ای دی نئونتفاوت نئون گازی با لامپ ال ای دی نئون

نئون گازی دارای نور یکدست و یکنواخت است این در حالی است که ال ای دی نئون به تنهایی دارای نور یکدست و یکنواخت نیست مگر اینکه از پلکسی گلاس استفاده شود تا نور را به صورت یکنواخت نشان دهد. نئون گازی نیاز به ترانسفورماتور دارد اما ال ای دی نئون نیازی به این گزینه ندارد. ولتاژ مصرفی در نئون گازی به صورت متغییر می‌باشد در حالی که در ال ای دی نئون ثابت در حدود ۱۲ ولت است. جنس نئون گازی شیشه‌ای است و احتمال شکستن دارد و همین گزینه موجب می‌شود تا نیاز به نگهداری بیشتری داشته باشد. این در حالی است که ال ای دی نئون پلاستیکی است و این موضوع انعطاف زیادی را به به آن می‌دهد تا در هر شکلی قابلیت نصب داشته باشد. هزینه نگهداری نئون گازی زیاد است و مقرون به صرفه نیست اما ال ای دی نئون هزینه چندانی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *