وبلاگ

ال ای دی هدلایت

ال ای دی هدلایت

ال ای دی هدلایت چیست؟ به چه نکاتی هنگام خرید هدلایت حتما باید توجه کرد؟

اگر در رابطه با هدلایت و انواع آن سوال هایی ذهن شما را مشغول کرده است، بهتر است که حتما این مقاله را تا انتها بخوانید تا پاسخ سوال های خود را پیدا کنید. در این مقاله به سوال هایی از قبیل: ال ای دی هدلایت چیست؟ پایه های مختلف هدلایت، ایا مصرف هدلایت در ایران ممنوع است؟ مناسب ترین هدلایت برای خودری شما کدام است؟ و …. پاسخ می‌‌دهیم.
با ما همراه باشید.

ال ای دی هدلایت چیست؟

ال ای دی هدلایت لامپ های جدیدی برای خودروها هستند که به جای لامپ‌های LED و COB استفاده شده است که یک فن خنک کننده دارد. هدلایت ها نسل جدید چراغ های اتومبیل هستند. این لامپ ها به خاطر داشتن نور بالا و قدرت عملکرد بالایی که دارند مورد توجه خیلی از رانندگان و افرادی که دارای اتومبیل هستند، قرار گرفته است. به زبان ساده تر، هدلایت ها لامپ‌های نسل جدید خودروها می‌باشند که بسیار پرنور و قوی هستند که مورد توجه و پسند صاحبان اتومبیل قرار گرفته است. نوردهی بالای ال ای دی هدلایت به دلیل استفاده از فناوری ال ای دی و اس ام دی می‌باشد در عین حال در مقایسه با لامپ های مشابه زنونی دارای فواید و مزیت های بیشتری است. اگر راجع به سیر تحول لامپ های خودرو اطلاعاتی داشته باشید متوجه خواهید شد که تا به امروز لامپ های مختلفی ساخته شده است و فناوری ال ای دی هدلایت، از همه‌ی آن‌ها جدیدتر است.

هدلایت برای کدام جهت نوردر ماشین استفاده می‌شود؟

در هر ماشینی دو جهت نور مورد استفاده قرار می‌گیرد که به آن‌ها نور بالا و نور پایین گفته می‌شود. ال ای دی هدلایت ها را هم برای نور بالا و هم برای نور پایین استفاده می‌کنند. در نتیجه هم در کاسه چراغ جلو و هم در پروژکتور های داخل سپر قابل استفاده هستند. ماشین‌های امروزی برای بهتر شدن کیفیت نور از پروژکتورهای داخل سپر استفاده می‌کنند. هر کدام از این موارد، یک سوکت خاص و ویژه دارند و همچنین دارای طراحی منحصر به فرد و خاص پایه لامپ هستند. به جفت این موارد به اختصار پایه گفته می‌شود.

انواع پایه های ال ای دی هدلایت

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا، متوجه شدیم که نور بالا، نور پایین و پروژکتور ها هر کدام پایه‌ی مخصوص به خود را دارند که برای نصب ال ای دی هدلایت، باید براساس کاربری که دارد، پایه ی مناسب را انتخاب کرد. ال ای دی هدلایت ویژه هر خودرو متفاوت است، ترتیب پایه هدلایت در خودرو ها به ترتیبی که در عکس زیر نشان داده شده، مشخص است.

به عنوان مثال شخصی که دارای ماشین تویوتا کرولا است، به دنبال تهیه هدلایت برای خودروی خود می‌باشد. با توجه به نوع خودرو پایه های اختصاصی برای نور بالا، نور پایین وپروژکتورهای این خودرو به ترتیب H7 ، H1 وh11 می‌باشد. پس باید براساس کاربری هدلایت، پایه‌ی مناسب را انتخاب کنید. البته این انتظار وجود ندارد که در رابطه با پایه هدلایت اطلاعات تخصصی داشته باشید، بدون شک فروشندگان هدلایت اطلاعات کافی و تخصصی دارند و به خریداران این لامپ‌ها می‌توانند کمک کنند.

شدت نوردهی و توان مصرفی

برای انتخاب درست یک هدلایت، اطلاعاتی راجبه شدت نوردهی و توان مصرفی کمک کننده است. شدت نوردهی با واحد لومن(LM) و واحد توان مصرفی وات(W) می‌باشد. برای اینکه بهتر این موضوع را متوجه شویم بد نیست بدانیم که شدت نوردهی یک لامپ معمولی ۳۸۰۰ لومن است.
لامپ‌های رایج در خودروها دارای توان مصرفی متفاوتی بوده و برای انتخاب هدلایت عامل چندان مهمی نیست. البته این بدان معنا نیست که توان مصرفی مهم نیست، ولی قابلیت متغییر بودن را دارد. لامپ‌ها به طور معمولی دارای توان مصرفی ۴۰ وات هستند. به طور فرضی برای پروژکتورها که دارای محفظه‌ی کوچک‌تری نسبت به کاسه چراغ‌ها هستند، توان ۳۰ وات یا اگر توان بیشتر بخواهیم نهایتا ۴۰ وات مناسب است. توان زیاد مثلا ۸۰ وات باعث سوختن سیم و از بین رفتن سوکت لامپ و آب شدن آن می‌شود. اگر هدلایتی با توان مصرفی بالا انتخاب می‌کنید، باید متناسب با هدلایت، توان سیم و سوکت پایه لامپ را افزایش دهید.

هدلایت‌ها چه مدت عمر دارند؟

طول عمر هدلایت‌ها را براساس دقیقه بیان می‌کنند. این مدت زمان که معمولا بر روی هدلایت با عنوان تاریخ مصرف و یا عمر مفید بیان می‌شود، بیشتر از طول عمر کاسه چراغ خودرو می‌باشد. یک عدد فن در بخش پشتی هدلایت وجود دارد که برای خنک کردن هدلایت استفاده می‌شود. ممکن است بعضی از هدلایت ها دارای ترانس باشند در حالیکه بعضی، ترانس ندارند. با توجه به ساختار و نوع هدلایت، ترانس ها در طول سیم کشی هدلایت از سمت کارخانه به صورت اورجینال قرار می‌گیرند.

فن در هدلایت

ال ای دی هدلایت‌ها حاوی فن خنک کننده هستند که باعث بهینه شدن مصرف هدلایت و خنک کردن آن می‌شود. البته همه‌ی فن ها به یک شکل نیستند و نوع فن‌ها در هدلایت‌ها مختلف است ولی وظیف‌ی همه‌ی آن‌ها خنک کردن هدلایت است.
نقش درایو یا ترانس در هدلایت
ترانس‌ها و درایو‌ها بسته به نوع هدلایت، برق ورودی ماشین (ولتاژ مصرفی هدلایت) را می‌گیرد و اگر لازم باشد ولتاژ برق را افزایش می‌دهند. هدلایت‌های جدید هوشمند هستند. یعنی اینکه اگر زمانی هدلایت بیش از اندازه گرم شود، خروجی هدلایت به صورت خودکار کم می‌شود تا از آسیب‌های بعدی که ممکن است به هدلایت وارد شود جلوگیری کند.

هدلایت و زنون چه تفاوتی دارند؟

یکی از ملموس ترین تفاوت هدلایت و زنون در این است که هدلایت فورا روشن می‌شود اما زنون برای روشن شدن نیاز به گرم شدن دارد. زنون نور شدید و آزار دهنده‌ای دارد در حالی که هدلایت ها نور مناسبی دارند و چشم را اذیت نمی‌کند. اگر زنون را در خودروی خود نصب کنید مشکلات برقی متعددی را در خودرو بوجود می‌آورد که کاملا طبیعی است، اما بخاطر مصرف بهینه هدلایت، همچین مشکلی در ماشین بوجود نمی‌آید. اگر خودروی شما زنون داشته باشد و خدایی نکرده تصادف کنید، فورا شکسته می‌شود و گاز از آن خارج می‌شود که این گاز سمی است و می‌تواند منجر به خفگی شود. همچنین زنون‌ها دارای ترانسی هستند که ولتاژ برق را بالا می‌برد و همین موضوع می‌تواند باعث برق گرفتگی شدید شود. در حالی که هدلایت‌ها نسل جدید و هوشمند لامپ‌های خودرو هستند که مشکلات زنون‌ها را ندارند و همین باعث شده تا در بازار به راحتی جای زنون‌ها را بگیرند.

البته باید بگوییم که زنون‌هایی که به شکل اورجینال در ماشین‌ها تعبیه شده‌اند استاندارد هستند و مشکلات ذکر شده را ندارند. با این وجود استفاده از زنون‌های متفرقه توسط راهنمایی و رانندگی ممنوع اعلام شده است. اما استفاده از هدلایت آزاد است و جریمه ای ندارد. عمر آن‌ها بسیار بیشتر از زنون‌ و لامپ‌های معمولی می‌باشد و عملکرد سریعی دارند. در نهایت در یک جمله به شما میگوییم که هدلایت ها بهترین نوع لامپ خودرو هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *