وبلاگ

تاثیر لامپ ال ‌ای دی در رشد گیاه

تاثیر لامپ ال ‌ای دی در رشد گیاه

لامپ‌های ال ‌ای دی تاثیر بسیار مثبتی بر رشد و توسعه گیاهان دارند اما میزان این تاثیر بستگی به نوع گیاه، نیاز‌های نوری آن، شدت و زمان نور دهی و شرایط محیطی ممکن است متفاوت باشد. بهترین مزیت این لامپ‌ها برای گیاهان این است که طیف نوری آن‌ها قابل تنظیم است و با استفاده از آن می‌توان نور مورد نیاز گیاهان را فراهم کرد. البته لازم است پیش از بکار‌گیری لامپ‌های ال‌ ای دی برای رشد گیاهان، اطلاعات مربوط به نیاز‌های نوری گیاه مورد نظر و لامپ ال ‌ای دی و هم چنین تاثیر لامپ ال ‌ای دی در رشد گیاه را بررسی کنید.

آیا لامپ‌های معمولی برای پرورش گیاهان مناسبند؟

گیاهان برای رشد و توسعه به نور مناسب نیاز دارند و نیاز‌های نوری آن‌ها شامل طیف نوری خاص، مدت زمان نور دهی و شدت نور می‌شود. در نتیجه هر نوری برای گیاهان مناسب نیست و لامپ‌های معمولی نمی‌توانند نیاز‌های آن‌ها را رفع کنند. زیرا لامپ‌های معمولی بیشتر برای تامین نور مناسب محیط‌های مختلف کاربرد دارند و طیف نوری، شدت نور و مدت زمان نور آن‌ها برای گیاهان مناسب نیست. بنابراین اگر قصد پرورش و نگهداری از گیاهان را دارید، حتما از لامپ‌های ال ‌ای دی مخصوص پرورش گیاه یا نور طبیعی استفاده کنید.

تفاوت ال ‌ای دی مخصوص رشد گیاه با ال ‌ای دی معمولی

لامپ‌های ال ‌ای دی معمولی به صورت عمومی برای روشنایی طراحی شده‌اند و طیف نوری مختلفی دارند. در صورتی که لامپ‌های ال ‌ای دی مخصوص رشد گیاه دارای طیف نوری خاصی هستند که برای انجام فعالیت‌های فیزیولوژیکی گیاهان مفید است و به رشد و توسعه بهتر آن‌ها کمک می‌کند. در نتیجه می‌توان گفت تفاوت اصلی بین لامپ‌های ال ‌ای دی مخصوص رشد گیاه و ال ‌ای دی معمولی در طیف نوری آن‌ها است. لامپ‌های ال‌ ای دی معمولی دارای طیف نوری گسترده‌ای هستند و نور را به طور مساوی در بخش‌های مختلف طیف نوری پخش می‌کنند. از این نوع لامپ‌ها معمولا برای روشنایی محیط‌ها و کاربرد‌های عمومی استفاده می‌شود. در مقابل لامپ‌های ال ‌ای دی مخصوص رشد گیاه دارای طیف نوری هستند که بیشتر در بخش‌های آبی و قرمز قرار می‌گیرد. این طیف نوری برای فتوسنتز و رشد گیاه بسیار مفید بوده و موجب زیبایی و طراوت آن‌ها می‌شود.

چرا از لامپ رشد گیاه باید استفاده کرد؟

از لامپ‌های رشد گیاه برای پرورش گیاهان به دلیل تاثیر مثبتی که طیف نوری آن‌ها بر گیاهان می‌گذارند، استفاده می‌شود. این لامپ‌ها با ارسال نور به طول موج‌های مخصوص از جمله آبی و قرمز، به فعالیت‌های فیزیولوژیکی و متابولیسم گیاهان کمک می‌کنند. از لامپ‌های ال ‌ای دی رشد گیاه به دلایل زیر استفاده می‌شود:
• با استفاده از لامپ‌های ال‌ ای دی رشد گیاه می‌توان گیاهان را به صورت مداوم و در هر زمانی پرورش داد. این موضوع باعث می‌شود که افراد بتوانند گیاهان خود را در تمام طول سال و در شرایط مناسب پرورش دهند. (امکان پرورش گیاه در هر زمان)
• وجود نور مناسب در محیطی که گیاه پرورش می‌یابد، موجب تحریک بخش‌هایی از گیاه می‌شود. بنابراین با استفاده از لامپ‌های ال ‌ای دی رشد گیاه به صورت مستقیم، می‌توان رشد گیاهان را افزایش داد. (افزایش رشد)
• لامپ‌های رشد گیاه دارای طیف نوری در بخش‌های آبی و قرمز است که به طور مخصوص در فرآیند فتوسنتز و متابولیسم گیاهان تاثیر زیادی داشته و موجب رشد و توسعه آن‌ها می‌شود. ( طیف نور مناسب)
• زمانی که گیاهان در محیط‌های بسته و بدون نور طبیعی پرورش می‌یابند، لامپ‌های رشد گیاه می‌توانند کمبود نور آن‌ها را جبران کنند. ( جبران کمبود نور)
به طور کلی، از لامپ‌های رشد گیاه به عنوان جایگزین مناسب و کارآمد برای نور دهی و پرورش گیاهان در محیط‌های بسته و مکان‌هایی که دسترسی به نور طبیعی محدود است، استفاده می‌شود. با کمک این لامپ‌ها می‌توان گیاهان را به بهترین نحو پرورش داد و از نتیجه آن لذت برد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *