وبلاگ

طول عمر لامپ‌های ال ‌ای دی چقدر است؟

طول عمر لامپ‌های ال ‌ای دی

همانطور که می‌دانید، لامپ‌های ال ‌ای دی به دلیل داشتن مزایایی از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی، طول عمر زیاد، عدم تولید حرارت، قابلیت کنترل نور، حفاظت از محیط زیست و… نسبت به لامپ‌های نسل گذشته، امروزه در بسیاری از مکان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید بدانید عمر این لامپ‌ها چقدر است و چه عواملی بر این طول عمر موثر است، با ما همراه باشید.

چه عواملی بر عمر چراغ موثر است؟

عواملی که طول عمر لامپ‌های ال‌ای دی را تحت تاثیر قرار می‌دهد به شرح زیر است:
کاربرد لامپ و نوع آن
لامپ‌های ال ‌ای دی انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها برای مصارف خانگی و صنعتی و برخی دیگر برای کاربرد‌های خاصی استفاده می‌شوند که بر عمر لامپ تاثیر گذار است.
محیط و شرایط آن
وجود شرایطی مانند رطوبت، نور مستقیم خورشید، نقاط دمایی بسیار بالا یا بسیار پایین و گرد و غبار در محیط، می‌تواند بر عمر لامپ ال ‌ای دی موثر باشد.
حرارت و دما
دمای موجود در محیط و اجزای داخلی لامپ و حرارت بالا تاثیر بسیار زیادی بر عمر لامپ ال ‌ای دی دارند و موجب کاهش عمر آن می‌شوند. برای افزایش عمر لامپ در چنین محیط‌هایی باید از خنک‌کننده مناسب استفاده کنید.
کیفیت ساخت لامپ ال ‌ای دی
کیفیت مواد و قطعات استفاده شده در تولید لامپ ال ‌ای دی بر کیفیت و طول عمر آن‌ها موثر است و استفاده از مواد بی‌کیفیت موجب کاهش عمر ال ‌ای دی‌ها می‌شود.
میزان کارکرد لامپ
تعداد ساعاتی که لامپ روشن است بر طول عمر آن اثر مستقیمی دارد. بنابراین برای افزایش طول عمر لامپ از روشن گذاشتن لامپ بدون استفاده بپرهیزید.
با توجه به مواردی که گفته شد، می‌توان به این نتیجه رسید که استفاده از لامپ‌های ال ‌ای دی با کیفیت و مدیریت مناسب محیط‌هایی که لامپ ال ‌ای دی در آن قرار دارد، می‌تواند موجب افزایش طول عمر لامپ‌ها و صرفه جویی در هزینه‌ها شود.

طول عمر لامپ ال ‌ای دی چقدر است؟

طول عمر یک لامپ، در واقع مدت زمانی است که یک لامپ در شرایط استاندارد نور تولید کرده و کار می‌کند. لامپ‌های ال ‌ای دی معمولا دارای طول عمر بسیار بیشتری نسبت به لامپ‌های فلورسنت و لامپ‌های نسل گذشته هستند اما عواملی که گفته شد نیز ممکن است بر طول عمر آن‌ها تاثیر بگذارد. طول عمر لامپ‌های ال ‌ای دی معمولا بین ۲۰ هزار تا ۵۰ هزار ساعت است اما این میزان در لامپ‌های خاص و با کیفیت ممکن است بیشتر از ۵۰ هزار ساعت باشد. تولید کنندگان لامپ‌های ال ‌ای دی، معمولا ضمانتی برای طول عمر محصولات خود ارائه می‌دهند که به عنوان اندازه‌گیری اعتباری در نظر گرفته می‌شود و می‌توان به آن استناد کرد.

راه‌های افزایش طول عمر لامپ‌های ال ‌ای دی

برای افزایش طول عمر لامپ‌های ال‌ ای دی می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:
۱٫ رعایت استاندارد‌های تولید و نصب لامپ‌های ال ‌ای دی می‌تواند موجب افزایش طول عمر ال ‌ای دی‌ها و کارکرد بهتر آن‌ها شود.
۲٫ جلوگیری از لرزش ناگهانی و وارد شدن ضربه به لامپ‌های ال ‌ای دی می‌تواند موجب افزایش طول عمر آن‌ها شود.
۳٫ لامپ‌های ال‌ ای دی را باید مطابق با کاربرد‌های مورد نظر انتخاب کنید. به طور مثال از لامپ‌های خانگی برای مصارف صنعتی و بالعکس استفاده نکنید.
۴٫ مدیریت حرارت لامپ‌های ال ‌ای دی اهمیت بسیار زیادی دارد و با استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده می‌توان دمای مناسب را ایجاد کرد. برای این کار مطمئن شوید که لامپ‌ها در محیطی مناسب که دارای دمای محیطی کمتر از مقدار مشخص شده برای لامپ ال ‌ای دی است قرار دارند.
۵٫ به منظور اطمینان از کیفیت ساخت و طول عمر بالا، انتخاب لامپ‌های ال‌ ای دی از برند‌های معتبر و با کیفیت لازم است. زیرا این گونه لامپ‌ها براساس استاندارد تولید شده‌اند و ضمانت نامه طول عمر دارند.
۶٫ لامپ‌های ال ‌ای دی را به طور مستقیم در معرض نور خورشید قرار ندهید زیرا نور خورشید می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی دمای ال ‌ای دی‌ها بگذارد.
۷٫ مشکلات موجود در تغذیه برق می‌تواند لامپ‌های ال ‌ای دی را دچار مشکل کند. به همین دلیل تغذیه برق باید به صورت پایدار و بدون اختلال باشد.
۸٫ در صورت خرابی لامپ‌های ال ‌ای دی، از آن‌ها استفاده نکنید تا تعمیر یا تعویض صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *