وبلاگ

تفاوت بین فن های AC و فن های DC

تفاوت بین فن های AC و فن های DC

فن های جریان مستقیم یا فن های DC با پتانسیل مقدار ثابتی مانند ولتاژ باتری تغذیه می شوند. مقادیر ولتاژ معمولی برای فن های DC، ۵ ولت، ۱۲ ولت، ۲۴ ولت و ۴۸ ولت است. در مقابل، فن های جریان متناوب یا فن های AC با ولتاژ متغیر مثبت و با مقدار منفی برابر تغذیه می شوند. به طور کلی، این ولتاژ تغییر شکل سینوسی دارد. در سراسر جهان، مقدار معمول این ولتاژ سینوسی ممکن است در اندازه و فرکانس متفاوتی باشد، مانند ۱۰۰VAC، ۱۲۰VAC، ۲۰۰VAC، ۲۲۰VAC، ۲۳۰VAC یا ۲۴۰VAC و با فرکانس (سیکل در ثانیه) ۵۰Hz یا ۶۰Hz. در گذشته، فن های بزرگ AC معمولاً در مقایسه با فن های بزرگ DC ارزان تر بودند؛ اما امروزه تفاوت قیمت آنها به دلیل مزیت بازپرداختشان ناچیز است. ما سعی خواهیم کرد به تفاوت های بین انواع فن های بالا اشاره کنیم تا به شما در انتخاب و خرید نوع فن مناسب برای برنامه خود کمک کنیم.

مزایا و معایب فن های DC

فن آوری DC در سال های اخیر بسیار پیچیده تر شده است و اکنون می توان آن را برای پنکه های سقفی مسکونی و صنعتی اعمال کرد. فن های DC دارای موتورهایی هستند که به آهنرباهای دائمی برای جذب و دفع روتور در اطراف محور با استفاده از سوئیچینگ الکترونیکی متکی هستند. فناوری DC بسیار جدیدتر از فناوری AC است، به این معنی که گزینه های کمتری در دسترس است.

انرژی کمتری مصرف می کند.

فن های DC به طور گسترده ای به عنوان کارآمدترین نوع فن ها در نظر گرفته می شوند. آنها به طور قابل توجهی انرژی کمتری نسبت به فن های AC مصرف می کنند. در واقع، فن های DC تا ۷۰ درصد انرژی کمتری مصرف می کنند تا خروجی مشابهی با انواع فن های AC سنتی تولید کنند. این به این معنی است که یک فن ۲۵ واتی DC مانند فن AC 100 وات نتیجه می دهد. این برای محیط‌های تجاری مانند رستوران‌ها ایده‌آل است و به شما این امکان را می‌دهد که در تمام طول روز بدون تحمیل قبض‌های نجومی برق کار کنید.

حداقل تداخل الکترومغناطیسی

به دلیل مصرف کم و همچنین استفاده از سوئیچینگ الکترونیکی پیچیده، تداخل الکترومغناطیسی فن های DC حداقل است. دستگاه های الکترونیکی حساس اغلب از فن های DC برای جلوگیری از تداخل الکترومغناطیسی استفاده می کنند. به عنوان مثال، برنامه ها و تجهیزات کامپیوتری به فن های DC متکی هستند تا از گرمای بیش از حد جلوگیری کنند و در عین حال تداخل الکترومغناطیسی را که می تواند بر برنامه های حساس تأثیر منفی بگذارد، به حداقل می رساند.

از نظر آکوستیک ساکت تر

فن های DC از نوع جدید (sin180) موتور کموتاسیون الکترونیکی (ECM) استفاده می کنند. این موتورها نه تنها فوق العاده کارآمد هستند، بلکه بی صدا نیز هستند. از آنجایی که هواکش‌های DC بسیار بی‌صدا هستند، برای کاربردهایی مانند ابزار پزشکی، سوئیچ‌های مخابراتی یا سیستم‌های سرگرمی خودرو، گزینه‌ای عالی هستند، جایی که سر و صدا می‌تواند آزاردهنده باشد.

ولتاژ پایین تر

فن های DC معمولاً ولتاژ کمتری نسبت به فن های AC مصرف می کنند. اکثر فن های DC فن های ولتاژ پایین هستند. به عنوان مثال، شما معمولاً می توانید نسخه های ۵ ولت، ۱۲ ولت و ۲۴ ولت فن های DC را پیدا کنید. مدل‌های بزرگ‌تر فن‌های DC، مانند مدل‌های فن ۱۱۹ تا ۱۷۲ میلی‌متری، معمولاً در ۴۸ ولت موجود هستند. در مقایسه، اکثر مدل های فن خنک کننده AC با ولتاژ ۱۱۵ ولت و ولتاژ بسیار بالاتر، موجود هستند. ولتاژ کمتر همچنین باعث می شود که فن های DC به طور بالقوه کمتر خطرناک باشند.

مقاوم در برابر آب

فن های DC را می توان در شرایط محیطی سخت استفاده کرد. برای اطمینان از ایمنی تجهیزات و کارکنان خود، استفاده از یک مدل قابل اعتماد و با کیفیت مقاوم در برابر آب ضروری است.

کنترل حرکت هوشمند

با کنترل هوشمند حرکت، حرکت هوا اکنون هوشمندتر شده است. گنجاندن طراحی مدار تمام موج در برد و ویژگی های متعدد شکی باقی نمی گذارد که هوشمندی حرکت هوا را افزایش داده است.

جریان متغیر

با حداقل هزینه اضافی، فن DC می تواند انواع عملکردهای کنترل سرعت را ارائه دهد، به طوری که فن می تواند هدف جریان هوا را در یک برنامه خاص برآورده کند. فن را می توان با موارد زیر کنترل کرد:

  • ولتاژ
  • جاری
  • درجه حرارت
  • مقاومت
  • سیگنال های PWM
  • با کنترل سرعت فن با توجه به آنچه نیاز است، می توان عمر فن را افزایش داد و صدای جریان هوای صوتی آن را به حداقل ممکن رساند.
  • ممکن است نیاز به مبدل AC به DC داشته باشد.

فن های AC توسط یک منبع ولتاژ متناوب و فن های DC توسط یک منبع ولتاژ ثابت تغذیه می شوند. این بدان معنی است که فن DC باید یک مبدل AC به DC داشته باشد، چه به صورت خارجی یا داخلی.

مزایا و معایب فن های AC

معمولاً از فن های AC استفاده می شود زیرا پریزهای AC به راحتی در خانه های ما در دسترس هستند.

جریان متغیر

کنترل سرعت فن های AC کار ساده ای نیست. سرعت فن AC به فرکانس خط و تا حدی به دامنه منبع ولتاژ AC بستگی دارد. تغییر فرکانس ولتاژ متناوب به دلیل هزینه تبدیل بسیار زیاد آن کاملاً عملی نیست. تغییر دامنه و حفظ شکل موج منبع ولتاژ متناوب نیز گران است و مطمئناً برای تامین هزینه، یک فن AC با سرعت کنترل شده عملی نیست. روش‌های کنترل سرعت «خازن» ارزان‌تر، بر ضریب قدرت فن تأثیر می‌گذارند. در نهایت، روش های اقتصادی کنترل سرعت “کنترل فاز” نویز الکترومغناطیسی را معرفی می کند.

مصرف انرژی بیشتر

فن های AC نسبت به فن های DC انرژی بیشتری مصرف می کنند. شما با استفاده از یک فن DC به ارزش ۳ دلار و برای رسیدن به نتیجه جریان هوا به ارزش ۱۰ دلار با استفاده از فن AC نیاز دارید.

تداخل الکترومغناطیسی بیشتر

فن های AC وقتی از روش های کنترل سرعت “کنترل فاز” استفاده می کنند، تداخل الکترومغناطیسی بیشتری نسبت به فن های DC دارند.

کدام فن برای شما مناسب است؟

نکته اصلی این است که فن مناسب برای شما به نیازهای خاص شما بستگی دارد. قبل از تصمیم گیری بین یک فن AC و DC، باید مزایا و معایب هر نوع فن را به دقت بسنجید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *