وبلاگ

علت کم شدن ناگهانی نور ال ‌ای دی چیست و این مشکل چگونه برطرف می‌شود؟

کم شدن ناگهانی نور ال ‌ای دی

چراغ‌های ال‌ ای دی امروزه در تمام خانه‌ها و فضاهای مختلف آن از جمله اتاق خواب‌ها، آشپزخانه، حمام، راه پله‌ها و… حضور دارند و علت آن هم طول عمر طولانی این لامپ‌ها نسبت به لامپ‌های رشته‌ای و فلورسنت و کم مصرف و بی‌ضرر بودنشان است. اما در برخی مواقع ممکن است نور این لامپ‌ها به دلایل مختلفی از جمله معیوب بودن دیود داخل آن، سیم کشی شل، پایان عمر لامپ، افزایش وات برق، خرابی کلید چراغ و… به طور ناگهانی کم شود. برای رفع مشکل کم شدن ناگهانی نور ال ‌ای دی با ما تا پایان متن همراه باشید.

۱٫ معیوب بودن قطعات داخلی

ال ‌ای دی به معنای دیود ساطع‌کننده نور است و از جمله اجزای تشکیل دهنده آن می‌توان به یک مدار نیمه هادی، یک اتصال سیم برای تکمیل مدار و یک حفره بازتابنده برای انعکاس نور اشاره کرد. اگر علت کم نور شدن ناگهانی چراغ ال ‌ای دی خرابی یا معیوب شدن یکی از این قسمت‌ها باشد، می‌توانید درپوش آن را باز کنید و با استفاده از لحیم کاری خطوط AC آن را جدا کرده و قطعات داخلی آسیب دیده را جایگزین کنید.

۲٫ سیم کشی شل و کوتاه

سیم کشی شل در مدار چراغ ال ‌ای دی می‌تواند موجب کاهش الکتریسیته در مدار و کم شدن ناگهانی نور چراغ شود. به دلیل نصب ضعیف اتصالات یا ساییدگی و پارگی آن‌ها در طول زمان، ممکن است سیم کشی شل و مقاومت مدار افزایش یابد و در نتیجه برق کمتری به چراغ برسد. برای رفع این مشکل بهتر است با یک برقکار تماس بگیرید زیرا حل کردن این مشکل کاری نیست که هر کسی بتواند انجام دهد.
اگر سیم کشی یا مدار روشنایی کوتاه باشد، علت کم نور شدن ناگهانی چراغ از دست دادن برق در مدار خواهد بود. اگر به این موضوع مشکوک هستید با یک برقکار تماس بگیرید.

۳٫ پایان عمر لامپ

طول عمر یک لامپ ال ‌ای دی معمولا ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار ساعت است. لامپ‌های رشته‌ای زمانی که فرسوده می‌شدند یکدفعه می‌سوختند، اما لامپ‌های ال ‌ای دی با گذشت زمان کم نور می‌شوند. به دلیل شروع به گرم شدن بیش از حد برخی از قسمت‌های لامپ ال‌ ای دی، ممکن است این لامپ به صورت ناگهانی کم نور شود. برای تشخیص این موضوع بهتر است لامپ خود را با یک لامپ جدید جا به جا کنید. این کار باعث می‌شود تا از سالم بودن سیم کشی خود و اتمام عمر لامپ اطمینان حاصل کنید.

۴٫ افزایش وات برق

سرج وات، برق اضافی ۲ تا ۴ برابر وات برق معمولی است که توسط وسایل سنگین مانند ماشین لباسشویی، تهویه، ماشین ظرفشویی و دیگر موتور‌های الکتریکی برای مدت ۲ الی ۳ ثانیه استفاده می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که چراغ‌های ال ‌ای دی در خانه روشن هستند و این وسایل سنگین به طور همزمان با این چراغ‌ها روشن است. برای حل کم شدن نور ناگهانی ال‌ ای دی‌ها در اثر افزایش وات می‌توانید این مشکل را با قرار دادن وسایل سنگین در مدار‌های مختلف خانه یا استفاده از یکی از این وسایل در یک زمان رفع کنید.

۵٫ خرابی کلید چراغ

کلید‌ها برای تکمیل یا شکستن مدار روشنایی کاربرد دارند تا با استفاده از آن‌ها بتوانید چراغ‌ها را خاموش و روشن کنید. زمانی که کلید آسیب می‌بیند، ممکن است ولتاژ نور و نور چراغ کاهش یابد. اگر فکر می‌کنید در خانه کلید خرابی دارید که با روشن کردن آن نور چراغی که به آن وصل است ناگهان کم می‌شود، لازم است با برقکار تماس بگیرید.

۶٫ اتصال برقی

اتصال برقی زمانی رخ می‌دهد که سیم رساننده برق به لامپ، سیم خنثی را لمس کند. این اتفاق زمانی می‌افتد که سیم‌های سیستم الکتریکی در خانه یا محل کار ایمن نشده باشند یا بدون محفظه پلاستیکی محافظ در جای خود قرار داشته باشند. نام دیگر اتصال برقی، کوتاه است زیرا طول مدار را کاهش می‌دهد.

۷٫ دمای نامناسب اتاق

به دلیل تغییر مقاومت در اجزای نیمه هادی لامپ‌های ال ‌ای دی با تغییر دمای محیط، مقدار ولتاژی که یک ال‌ ای دی می‌تواند دریافت کند به دما بستگی دارد. به طوری که افزایش دمای محیط یک ال‌ ای دی از ۸۶ درجه فارنهایت به ۱۴۰ درجه فارنهایت می‌تواند نور لامپ را ۱۷ تا ۲۲ درصد کاهش دهد. در نتیجه، دمای محیط بالاتر به معنای اجزای گرمتر است که موجب مقاومت نیمه هادی بالاتر و روشنایی کمتر می‌شود. اگر متوجه شدید که نور ال ‌ای دی‌های شما به طور ناگهانی کم شده است، بهتر است دمای اتاق را کاهش داده و از تهویه مطبوع استفاده کنید.

۸٫ ولتاژ پایین تر

اگر ولتاژ یک لامپ از میزان ولتاژ برق خانه یا محل کار بیشتر باشد، این موضوع باعث کم نور شدن ال ‌ای دی‌ها می‌شود و متاسفانه این مورد یکی از معایب ال ‌ای دی‌ها نسبت به لامپ‌های رشته‌ای قدیمی است. اگر متوجه شدید که علت کم نور شدن لامپ‌های ال ‌ای دی خانه یا محل کارتان عدم تطبیق ولتاژ لامپ ال‌ ای دی با ولتاژ نامی سیستم برق است، برای رفع آن می‌توانید لامپ‌های ال ‌ای دی را عوض کنید.

۹٫ آسیب دیدگی دیمر

برخی از لامپ‌های ال ‌ای دی دارای یک دیمر هستند که می‌تواند شکل موج ولتاژ اعمال شده به نور را تنظیم و قابلیت کاهش نور را فراهم کند. اگر لامپ دیمر داری دارید که ناگهان کم نور شده است، باید دیمر لامپ را تعویض کنید زیرا علت کم نور شدن لامپ، خرابی یا آسیب دیدگی دیمر است.

نتیجه گیری

کم شدن ناگهانی نور ال ‌ای دی می‌تواند علت‌های بسیار مختلفی داشته باشد. تعویض لامپ، بررسی کلید لامپ و زمان استفاده از وسایل برقی سنگین مانند ماشین لباسشویی و ظرفشویی، ساده‌ترین روش‌هایی است که می‌توانید برای رفع کم نوری ال ‌ای دی‌ها امتحان کنید. اگر مشکل با بررسی این موارد رفع نشد، بهتر است با یک برق کار تماس بگیرید، زیرا ممکن است مشکلی در سیم کشی وجود داشته باشد که نیاز به انجام بررسی و تعمیرات تخصصی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *