وبلاگ

پروژکتور یا نورافکن چیست؟

پروژکتور

امروزه پس از تاریک شدن هوا در جاهای مختلف شهر می توان پروژکتور ها را مشاهده و از نورشان استفاده کرد. در آگوست سال ۱۸۷۹، مسابقه فوتبالی بین تیم های کارلتون و ملبورن در استرالیا به صورت شبانه برگزار شد و در هر دو نیمه، چراغ ها توانایی روشن کردن کل زمین را نداشتند. در آن شرایط هواداران بازی را در تاریکی تماشا کردند و پس از آن ایده ساخت نورافکن یا همان پروژکتور بوجود آمد. پروژکتور انواع مختلفی دارد و ما در این مقاله قصد داریم به کاربرد ها و انواع مختلف آن بپردازیم.

آشنایی با دستگاه پروژکتور

پروژکتور یا نورافکن وسیله منعکس کننده ای است که نور را از کانون الکتریکی با قوت و شدت بسیار زیادی انتقال می دهد. این وسیله برای ایجاد روشنایی زیاد کاربرد دارد و با منعکس کردن نور، برای روشنایی در هوا و زمین استفاده می شود. پروژکتور ها در انواع ال ای دی، اس ام دی، COB و … تولید می شوند و با گذشت زمان نمونه های جدیدی از آن به بازار معرفی می گردد.

این وسایل روشنایی در صورتی که متناسب با نیاز و شرایط مکانی و زمانی انتخاب شوند، می توانند کاهش چشمگیر و قابل توجهی در مصرف انرژی داشته باشند. طراحی آن ها به گونه ای است که درجه حفاظتی بالایی دارند و از آن ها می توان در محیط های داخلی و خارجی استفاده کرد.

کاربرد پروژکتور

  • تامین روشنایی در آتلیه ها و سالن های عکاسی
  • تامین روشنایی و نورپردازی سالن های نمایش و کنسرت
  • تامین روشنایی و نورپردازی فضای باز و محیط های خارجی ساختمان
  • تامین روشنایی و نورپردازی نما و ابنیه تاریخی
  • تامین روشنایی و نورپردازی بیلبورد ها
  • تامین روشنایی و نورپردازی استادیوم و سالن های ورزشی
  • تامین روشنایی و نورپردازی در کارخانه ها و محیط های صنعتی
  • تامین روشنایی و نورپردازی در گالری ها، موزه ها و نمایشگاه های مختلف
  • تامین روشنایی و نورپردازی در انبار ها، سوله ها و پارکینگ ها
  • تامین روشنایی و نورپردازی مراکز خرید و فروشگاه های زنجیره ای و…

انواع پروژکتور

پروژکتور گازی

این پروژکتور ها را بر پایه لامپ هایی با متال هالید، بخار جیوه و بخار سدیم طراحی می کنند و به دلیل نصب آسان، بسیار پرکاربرد و محبوب هستند.

پروژکتور ال ای دی

این پروژکتور ها از مجموعه دیود های ال ای دی در کنار هم ساخته می شوند و از جمله ویژگی های آن ها می توان به شدت نور قوی، عدم نیاز به سیم کشی پیچیده، طول عمر زیاد و مصرف کم اشاره کرد.

پروژکتور SMD

این پروژکتور ها از تکنولوژی های وابسته به ال ای دی استفاده می کنند و کاربرد های بسیار زیاد و مصرف بسیار کمی دارند.

پروژکتور COB

این پروژکتور از چیپ هایی تشکیل شده است که به صورت یک به یک در کنار هم قرار گرفته و نوری متمرکز تولید می کنند.

جمع بندی

پروژکتور یا نورافکن، تجهیزاتی است که اغلب برای روشنایی مکان های بزرگ از جمله ساختمان ها، باغ ها، حیاط ها، استادیوم های ورزشی، تامین نور بیلبورد های تبلیغاتی و… کاربرد دارد. این وسایل نقش بسیار مهم و تاثیر گذاری در روشنایی مجموعه ها و همچنین زیباسازی شهر ها بر عهده دارند. از جمله ویژگی های آن ها می توان به درجه حفاظت بالا و منابع روشنایی از نوع ال ای دی، سی او بی، اس ام دی و … اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *