وبلاگ

لامپ کم مصرف چیست و چه مزایایی دارد؟

لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف چیست؟

استفاده از لامپ های کم مصرف باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود به همین دلیل بسیاری از کشور ها مردم را به استفاده از این لامپ ها تشویق می کنند؛ اما هنوز هم افرادی هستند که از لامپ های قدیمی برای روشنایی محیط خود استفاده می کنند و اطلاعی از مزایای لامپ های کم مصرف ندارند. به دلیل استفاده از جیوه درون لامپ های کم مصرف توصیه می شود لامپ های کم مصرف سوخته را نگه داری نکنید و به مراکز بازیافت تحویل بدهید تا به روش درستی دفع و بازیافت شوند.در این مقاله از فروشگاه ال ای دی آنلاین قصد داریم توضیحات مفیدی درباره لامپ کم مصرف و مزایای آن بدهیم.

لامپ کم مصرف چیست؟

اولین لامپ فلورسنت در سال ۱۸۹۰ توسط پیتر کوپر هیویت اختراع شد که در سالن های عکاسی و برخی صنایع دیگر کاربرد داشت. پس از آن در سال ۱۹۲۷ فردریک میر و هانس اسپنر لامپ بخاری فشار بالا را اختراع کردند. با گذشت سال ها بالاخره در سال ۱۹۳۸ جنرال الکتریک تولید لامپ های مهتابی با بهره وری مناسب را بهبود بخشید. لامپ کم مصرف نوعی منبع روشنایی از خانوده لامپ های فلورسنت است. این لامپ برای جایگزینی با لامپ های رشته ای و پر مصرف وارد بازار شد. عملکرد این لامپ براساس بخار جیوه است و وقتی جریان برق برقرار می شود، الکترون ها از میان گاز داخل لوله شیشه ای از یک الکترود به الکترود دیگر جریان می یابد. این جریان الکترون ها، بر روی بخار جیوه تاثیر می گذارد و بخار جیوه انرژی اضافه را به صورت نور ماورابنفش از خود ساطع می کند. سپس نور ماورا بنفش به لایه فسفر داخل شیشه می تابد و فسفر آن را به صورت نور مرئی در می آورد.

مزایا

مزایای لامپ کم مصرف نسبت به لامپ های رشته ای به شرح زیر است:

  • عمر لامپ کم مصرف ۸ برابر بیشتر از لامپ رشته ای است.
  • با توجه به این که لامپ کم مصرف قیمت بالایی نسبت به لامپ رشته ای دارد، اما عمر لامپ و مصرف برق آن باعث شده تا استفاده از لامپ های کم مصرف در بلند مدت مقرون به صرفه باشد.
  • لامپ های کم مصرف به اندازه یک پنجم لامپ های رشته ای برق مصرف می کند.
  • کاهش گرمای محیط

انواع لامپ های کم مصرف

در یک تقسیم بندی کلی می توان لامپ کم مصرف را به دو دسته لامپ کم مصرف بدون بالاست و بالاست سر خود تقسیم کرد:

لامپ کم مصرف بالاست سرخود

در لامپ کم مصرف بالاست سر خود، مدار الکترونیکی که برای راه اندازی لامپ مورد استفاده قرار می گیرد، مجموعا داخل خود لامپ قرار دارد و لامپ ها با سرپیچ معمولی در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. این لامپ ها را می توان به صورت مستقیم جایگزین لامپ های التهابی کرد. از جمله مزایای این لامپ می توان به طول عمر بسیار بالا و روشن شدن بدون سو سو زدن اشاره کرد.

لامپ کم مصرف بدون بالاست

لامپ کم مصرف بدون بالاست در اشکال و اندازه های مختلف و با دو نوع کلاک دو پین و چهار پین تولید می شود. نوع چهار پین نیاز به استارتر و چوک دارد در حالی که نوع دو پین بدون نیاز به استارتر روشن می شود و استارتر آن ها داخل سرپیچ لامپ است. لامپ چهار پین می تواند با بالاست الکترونیکی یا مغناطیس کار کند اما لامپ دو پین را با مدار مغناطیسی می توان راه اندازی کرد.

جمع بندی

لامپ فلورسنت یک منبع نور است که جایگزین لامپ رشته ای قدیمی شده است. در لامپ کم مصرف از جیوه استفاده می شود که متاسفانه پس از شکستن لامپ و خارج شدن گاز جیوه از آن، می تواند برای دیگران خطرناک باشد؛ بنابراین بهتر است پس از سوختن، لامپ کم مصرف به درستی بازیات شود و آلودگی محیطی ایجاد نکند. از جمله مزایای استفاده از این لامپ ها می توان به طول عمر بیشتر، کاهش تولید گرما، کاهش مصرف برق و مقرون به صرفه بودن اشاره کرد. در یک دسته بندی کلی می توان لامپ کم مصرف را به دو دسته لامپ کم مصرف بالاست سر خود و لامپ کم مصرف بدون بالاست تقسیم بندی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *